Webshops
Door Michel Tel in Webshops

Social media voor webshops: 5 misverstanden

Stort jij je ook vol overgave in de wereld van social media? Heel goed! Social media is voor veel webshops een nieuwe bron van bezoekers. Maar pas wel op, want er zijn enkele belangrijke valkuilen binnen social media. Door rekening te houden met deze valkuilen, voorkom je teleurstelling achteraf. Allereerst is het belangrijk dat je goed nadenkt over  welke social media kanalen je wil gaan inzetten en op welke manier je social media gaat integreren binnen je webshop. Kortom, maak stap-voor-stap een social media plan en zorg dat dit plan naadloos aansluit op je marketing-doelstellingen.

Het lijkt vaak te mooi om waar te zijn: directe verkopen via Twitter en Facebook, een lijst met 5.000 Twittervolgers en meer dan 1.000 enthousiaste fans op Facebook.

De webshop Happybee (kinderkleding) heeft op Facebook meer dan 900 fans.

Happybee

Prachtige cijfers! Maar uit de praktijk blijkt dat deze aantallen niet voor elke webshop realistisch en haalbaar zijn. Voordat je begint met het inrichten van de social media profielen en een strategie gaat ontwikkelen voor je webshop wil ik enkele veelvoorkomende misverstanden met je doornemen:

De wet van de grote aantallen

Als je begint met social media staar je dan niet blind op het verzamelen van een zo groot mogelijk aantal Twittervolgers en Facebook fans. De wet van de grote aantallen geldt niet altijd voor social media. Het opzetten van een grote groep volgers en fans kost vaak veel tijd, is arbeidsintensief (natuurlijk kun je hiervoor gebruik maken van tools, zoals Tweetadder) en levert niet altijd gelijk meer omzet op.

Alleen volgers en fans die oprecht geïnteresseerd zijn in jouw producten en merken zijn interessant. Bouw een online klantenrelatie op met deze volgers en zorg er voor dat zij jouw producten aanbidden en gaan delen met vrienden of bekenden binnen hun sociale netwerk.

Niet het aantal volgers of fans is belangrijk, maar juist de ‘engagement’ van volgers en fans met jouw bedrijf of merk. Zorg dat klanten de ambassadeurs worden van je merk en je producten gaan delen. Op deze manier ontstaat een olievlek en verspreiden jouw producten en acties zich automatisch via social media. Door een relatie op te bouwen zijn mensen eerder bereidt om een product dat ze hebben gekocht te delen via Twitter of Facebook.

Facebook is heilig

Bijna elke webwinkelier heeft zijn eigen bedrijfsprofiel op Facebook een aantal hebben zelfs al webshops in Facebook. Maar veel fanpagina’s van webshops staan inmiddels al weer stil. Met veel enthousiasme wordt eerst een profiel aangemaakt, er worden enkele foto’s en status-updates geplaatst, maar dan valt het stil… Een vaak gehoord excuus ‘het kost te veel tijd en levert te weinig op’.

Denk eerst goed na voordat je tijd en geld investeert in social media. Met welk doel ga je Facebook inzetten en hoe koppel je hier een conversie aan? Zie Facebook als onderdeel van je internet marketing strategie of als verlengstuk van je klantenservice. Bouw een mailinglijst op via je Fanpage of geef Facebook fans beperkt toegang tot exclusieve producten. Zorg er in ieder geval voor dat je vanuit social media conversies meet.

Pampers biedt producten aan binnen een webshop in Facebook (F-Commerce).

Facebook shop

Kijk ook verder dan Facebook en stuur een campagne vooral op basis van ROI. Kost het je dagelijks 2-4 uur om je Facebook account bij te houden, nieuwe foto’s te plaatsen en acties op te zetten? Reken uit of het op korte en lange termijn rendabel is om tijd te spenderen aan Facebook. Levert een verhoging van het Adwords budget met 500 euro per maand niet veel meer op?

Natuurlijk levert Facebook ook een bijdrage aan de indirecte verkopen en helpt het om de naamsbekendheid van je webshop te verhogen. Neem dit dus ook mee in je doelstellingen. Heb je een (beginnende) webshop? Staar je dan niet blind op Facebook, omdat iedereen het doet. Vergeet niet dat de meeste bezoekers naar Facebook of Twitter komen om hun sociale netwerk te onderhouden en niet om jouw producten te kopen.

Hulp van social media goeroes

Op internet zijn veel social media goeroes, ninjas en helden te vinden. Heel handig als je zelf nog niet bekend met social media. Maar schakel niet gelijk een goeroe in als je niet weet wat je precies met Twitter kunt doen om de verkopen in je webshop te verhogen. Start je zoektocht eerst via Google, oriënteer je eens rustig en zoek via Google naar de mogelijkheden van social media voor webshop. Praat eens met ander webshopeigenaren en vraag hoe zij met (of zonder) succes gebruik maken van social media of volg zelf een spoedcursus social media.

Voor de meeste webshops is het voldoende om enkele uren per week te besteden aan social media. Het monitoren en actief deelnemen binnen social media. Heb je al een strategie en wil je gelijk starten met social media, maar heb je zelf geen tijd dan kan het zinvol zijn om een stagiair social media in dienst te nemen.

Steeds meer webshopeiegnaren vragen mij of ik nog goede social media stagiaires weet 😉 Stagiaires zijn meestal uitstekend op de hoogte van social media en weten met welke tools ze kunnen gebruiken om social media te integreren. Zorg dat je af en toe meekijkt en geef tips om de klantenloyaliteit en de service via social media te vergroten.

Alle pijlen richten op social media

Het grote voordeel van social media is dat je op een laagdrempelige manier interactie krijgt met bestaande en nieuwe klanten van je webshop. Op deze manier kun je vrij snel een emotionele band opbouwen met je klanten (engagement marketing).

Probeer eerst in kaart te brengen op welke manieren nieuwe klanten zich oriënteren tijdens het online koopgedrag. Laten ze zich voornamelijk informeren door vrienden via Twitter, maken ze gebruik van vergelijkingssites of komen bezoekers binnen via de informatiepagina’s van je webshop. Op basis van deze informatie kun je bepalen welke social media kanalen interessant zijn voor je webshop.

Het grote nadeel is dat sinds de opkomst van social media sommige webshopeigenaren zich blind staren op social media en social media zien als doel en niet als een middel. Het is belangrijk dat je social media ziet als onderdeel van je internet marketing strategie. Bepaal vooraf hoeveel (marketing) budget je beschikbaar hebt voor social media.

Voordat je besluit om te starten met social media is het belangrijk dat je inzicht krijgt in de kosten en je een calculatie maakt van de uiteindelijke ROI van sociale media. Door hier een waarde aan te koppelen, wordt het gelijk zichtbaar of social media het juiste marketing kanaal is. De volgende stap is het meten van bezoekers via social media en het toe kennen van waardes aan fans en volgers. Wat is de gemiddelde waarde van een volger?

Veel webshopeigenaren zien social media als onderdeel van de klantenservice. Via social media hopen ze vragen van bestaande en potentiële klanten te beantwoorden. Als je social media ziet als onderdeel van de klantenservice kun je ook hier een waarde aan koppelen op basis van de personeelkosten en de indirecte opbrengst van de klantenservice (denk aan herhaalaankopen).

Social media kost enorm veel tijd

Als je als webshopeigenaar gaat starten met sociale media, hoeft dit niet gelijk veel tijd te kosten. Regelmatig hoor ik van webshopeigenaren dat ze te weinig tijd hebben om de verschillende social media kanalen te onderhouden en te monitoren. Door social media op de juiste manier in te zetten, kunnen de bezoekers van je webshop voor jou gaan werken en kost het je heel weinig tijd. De kracht van social media is dat bezoekers over jouw merk of product gaan praten, zonder dat je hier moeite voor hoeft te doen.

Zorg allereerst dat bezoekers binnen je webshop eenvoudig de producten kunnen delen via Twitter, Facebook, Google+ en Linkedin. Door bezoekers op de juiste plekken binnen je webshop deze mogelijkheid te bieden, ontstaat vanzelf het olievlek-principe.

In het onderstaande voorbeeld kan een bezoeker een product gelijk delen via Twitter, Facebook en Google+.

Delen via Twitter

Werk ook hierbij vanuit een doel. Hoe zorg je er voor dat je producten ook daadwerkelijk gedeeld worden? Geef bezoekers bijvoorbeeld een unieke kortingscode als ze jouw producten delen via social media. Of geef bezoekers toegang tot unieke content en laat ze betalen met een tweet ‘Pay with a tweet’. Het plaatsen van social media iconen alleen is niet voldoende.

Geef bezoekers daarnaast de mogelijkheid om je producten te delen:

  • Op de bedankpagina van je webshop na het plaatsen van een bestelling. Vanuit het principe van wederkerigheid is dit een uitstekende plek om een klant de mogelijkheid te geven om een gekocht product te delen met vrienden.

Op de bedankpagina van Bol.com kan een klant het zojuist gekochte product gelijk delen via Facebook.

Bedanktpagina Social media

  • Op de productdetailpagina van je webshop. Als bezoekers erg enthousiast zijn over je producten en regelmatig herhaalaankopen doen, is deze pagina een uitstekende plek om snel producten te delen met vrienden.
  • Op een pagina met een dagaanbieding. Producten die in de aanbieding zijn, verdienen vaak extra aandacht. Koppel een incentive (bijvoorbeeld een kortingscode) aan het delen van het product via social media en de kans is groot dat producten of de kortingscodes worden gedeeld met vrienden.
  • Via de nieuwsbrief. Heb je een exclusieve en tijdelijke actie zorg dan dat lezers van je nieuwsbrief ook hun vrienden op de hoogte kunnen brengen van de actie!

Kortom, social media hoeft niet veel tijd te kosten. De kunst is om, zonder er zelf veel tijd in te steken, de producten te laten verspreiden via Twitter en Facebook door de klanten van je webshop.

Ik hoop dat deze 5 valkuilen je helpen om een succesvolle social media strategie te ontwikkelen. Heb je tips of aanvullingen? Wat zijn volgens jou de valkuilen van social media?