Webshops
Door Michel Tel in Webshops

PakjeGemak, Checkpay en Ontvangersservice voor Webshops

Verstuur je pakketten van je webshop via PostNL? Sinds kort kunnen klanten van je webshop op de website van PostNL aangeven, waar en wanneer ze een pakketje willen ontvangen. Klanten kunnen de bezorglocatie of de datum van levering tot 22.00 uur de vorige dag veranderen. Besluit een klant om de volgende dag niet thuis te werken, maar om toch naar kantoor te gaan, dan kan de klant de bezorglocatie eenvoudig aanpassen. PostNL Pakketten speelt met de nieuwe dienst in op de groeiende markt van eCommerce en het versturen van pakketen binnen Nederland.

Inzicht in bezorgtijd: Ontvangersservice van PostNL Pakketten

De nieuwe Ontvangersservice van PostNL Pakketten is erg handig voor webwinkeleigenaren. Op deze manier biedt je nog meer service aan klanten van je webshop. Met de ontvangerssevice van PostNL Pakketservice hoeft een klant niet meer dagenlang te wachten op zijn bestelling. Met deze nieuwe dienst kan de ontvanger direct online zien, hoelaat de chauffeur aan de deur komt.

“Een ontwikkeling die een win-win situatie creëert voor de webshop en de besteller.
De webshop heeft een snellere levering van zijn bestellingen en de besteller heeft sneller de
mogelijkheid om zijn bestelling te ontvangen op de plek wat hem/haar het handigst uitkomt.
De webshop heeft als resultaat een nog hogere klanttevredenheid.”

Sandra van Woudenberg, Account Manager – PostNL Pakketten

TNT Niet thuis service

Door een postcode en huisnummer in te vullen, ziet een klant hoe laat een bezorger voor de komende 3 dagen in de buurt is. Op dit moment zijn de tijdvakken nog vrij breed, maar dit zal waarschijnlijk in de toekomst nauwkeuriger worden weergegeven.

Ontvangersservice TNT

Is de bestelling al een keer aangeboden, omdat je klant niet thuis was, dan kan de klant er voor kiezen om een bezorgafspraak te maken met de chauffeur? Het grote voordeel: de klant hoeft niet te wachten of, na twee keer niet thuis, het product op te halen van het postkantoor.

Als de ontvanger niet thuis is, wordt er een briefje achtergelaten met een ‘niet-thuis-code’. De ontvanger kan deze code invoeren op de website van PostNL, zijn voorkeur voor de dag van levering doorgeven of aangeven dat het product wordt geleverd bij de buren.

Ontvangersservice van TNT

Met deze nieuwe dienst vergroot PostNL het gebruikersgemak voor webshopeigenaren en indirect ook voor de klanten van webshops. PostNL timmert hard aan de weg om het voor webshopeigenaren aantrekkelijker te maken om producten te versturen via PostNL Pakketten.

PakjeGemak: bepaal waar een pakket wordt geleverd

Een andere geweldige service van PostNL (voorheen TNT) is PakjeGemak. Zoals de naam al doet vermoeden: erg gemakkelijk voor de klanten van je webshop. Met de service PakjeGemak bepaalt de ontvanger van uw bestelling zelf waar en wanneer hij zijn bestelling ophaalt. De bestelling kan worden opgehaald bij een van de 2.000 winkellocaties in Nederland.

Webshopeigenaren kunnen deze manier van levering eenvoudig opnemen binnen de check-out van de webshop, wanneer gebruik wordt gemaakt van Parcelware. Op basis van de ingevulde postcode toont PostNL Pakketten de PakjeGemak-locaties in de buurt.

PakjeGemak

Wil je als webshopeigenaar gebruik maken van PakjeGemak? Dan is het een must dat je een contract hebt bij PostNL Pakketten en dat je minimaal 100 pakketjes per jaar binnen Nederland verstuurt.

Notificatie voor de ontvanger

Je kunt een klant per  SMS of e-mail informeren over de status van zijn bestelling. Op de dag van aflevering ontvangt de klant een notificatie, waarin de barcode van het pakket, het adres van de gekozen locatie en het eerste afhaaltijdstip worden genoemd. De klant kan de dag na verzending zijn pakket vanaf 16:00 uur ophalen bij de gekozen afhaallocatie, bijvoorbeelde de plaatselijke Albert Heijn.

CheckPay als alternatief voor onder rembours

CheckPay biedt klanten en webwinkeleigenaren extra zekerheid bij het bestellen en versturen van pakketten. Bij een betaling via CheckPay kan alleen degene voor wie de goederen bestemd zijn (met een unieke code) tekenen voor ontvangst. Dit biedt de ontvanger zekerheid dat hij in ieder geval zijn bestelling ontvangt en biedt webshopeigenaren garantie dat het geld ontvangen wordt. De klant doet een betaling vooraf binnen je webshop via iDeal. Dit bedrag wordt vastgehouden op een tussenrekening.

Als het pakket wordt geweigerd of wanneer de klant zijn bestelling binnen 30 dagen niet ontvangt, ontvang de klant het bedrag terug op zijn rekening. Met name voor klanten die niet graag online bestellen, omdat ze bijvoorbeeld weinig vertrouwen hebben in een goede levering is CheckPay een aanvulling.