Internet Marketing
Door Michel Tel in Internet Marketing, Webshops

Nieuwe en terugkerende bezoekers binnen je webshop

Bezoekers webshopNieuwe bezoekers of wederkerende bezoekers? Aan welk type bezoeker hecht jij de meeste waarde? Webshopeigenaren besteden veel aandacht aan het werven van nieuwe bezoekers en meestal minder aandacht aan terugkerende bezoekers. Webshopeigenaren investeren volop in zoekmachine optimalisatie, Adwords en affiliate marketing om nieuwe bezoekers te werven.

Vaak wordt vergeten om de pijlen ook te richten op terugkerende bezoekers. Bezoekers die dus al een keer in je webshop zijn geweest.

Terugkeren bezoekers

Hoe komen terugkerende bezoekers binnen?

Bezoekers worden pas echt interessant als ze regelmatig je webshop bezoeken. Wederkerende bezoekers worden loyaal aan je merk of je producten. Deze bezoekers kennen je naam en komen je webshop vaak rechtstreeks binnen (direct verkeer). Het grote voordeel: je maakt minder kosten om een bezoeker binnen te krijgen. Ook zijn terugkerende bezoekers vaak eenvoudiger te verleiden om producten te kopen. Zij kennen je webshop al, zijn bekend met de service en de (snelle) levering.

Nieuwe bezoekers en terugkerende bezoekers

Mijn advies: haal meer uit wederkerende bezoekers. Geef terugkerende bezoekers de aandacht die ze nodig hebben. Hou hun aandacht vast en verleidt ze om nog eens terug te komen naar je webshop.

Voordat je de juiste stappen neemt om meer rendement te halen uit terugkerende bezoekers ga je eerst kijken of er überhaupt terugkerende bezoekers zijn. Zo ja, dan gaan we kijken hoe vaak ze je website bezoeken en hoe lang ze in je webshop verblijven.

Analyseer deze data in Google Analytics en optimaliseer je website voor terugkerende bezoekers.

Hoe vaak bezoekt iemand je webshop?

Om te kijken of bezoekers regelmatig e webshop bezoeken, maken we gebruik van Google Analytics. In het onderstaande voorbeeld bezoekt minder dan 25% van de bezoekers de website meer dan 1 keer (gemeten over een periode van een maand). In eerste instantie lijkt dit niet heel erg interessant, maar het wordt wel interessant wanneer blijkt dat deze 25% verantwoordelijk is bijna 75% van de omzet.

Nieuwe bezoekers in je webshop

Wanneer je producten verkoopt met een lange levensduur, zoals tv’s of wasmachines, dan is het aantal bezoekers dat binnen een maand meerdere keren je website erg laag. Bekijk de resultaten in Google Analytics daarom over een langere periode, bijvoorbeeld een half jaar tot een jaar. Afhankelijk van het product dat je verkoopt.

Tip: geef kortingen aan terugkerende bezoekers (via bijvoorbeeld een nieuwsbrief). Op deze manier zorg je ervoor dat bezoekers vaker je webshop bezoeken en hopelijk verleidt worden om uiteindelijk een product te bestellen.

Om te zien of terugkerende bezoekers ook echt interessant zijn, gaan we kijken of deze bezoekers ook leiden tot verkopen. Uiteindelijk verwacht ik dat terugkerende bezoekers voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor de verkopen binnen deze webshop. Waarom?

Terugkerende bezoekers zijn vaak daadwerkelijk geïnteresseerd in je producten. Veel bezoekers vergelijken online prijzen. Als ze uiteindelijk weer bij je webshop terugkomen, is de kans op een verkoop groot.

In onderstaande grafiek zie je dat de terugkerende bezoekers (groene lijn) zorgen voor een hogere conversie dan nieuwe bezoekers.

E-commerce-overzicht - Google Analytics

Voor deze webshop zijn terugkerende bezoekers van groot belang. Probeer bezoekers te verleiden om vaker je webshop te bezoeken.

Tips om van nieuwe bezoekers terugkerende bezoekers te maken:

  • plaats dag- of weekaanbieding in je webshop
  • deel kortinsgcodes uit, bijvoorbeeld wanneer iemand zich registreert voor de nieuwsbrief
  • maak gebruik van nieuwsbrieven met relevante aanbiedingen
  • inzetten van social media kanalen, zoals Twitter en Facebook

Conclusie:

Focus je niet alleen op nieuwe bezoekers. Terugkerende bezoekers zijn net zo belangrijk voor je webshop, misschien nog wel belangrijker. Heb je al een webshop? Analyseer dan eens het gedrag van terugkerende bezoekers en kijk hoe belangrijk terugkerende bezoekers zijn voor jouw conversie.