Webshops
Door in Webshops

Landingspagina’s verbeteren: 7 waardevolle tips!

Een landingspagina is het ontvangstcomité van je website. Hoe vriendelijker, hoe beter. Landingspagina’s zijn ideaal voor zoekmachine optimalisatie, maar worden voornamelijk gebruikt om bezoekers op te vangen, door te sturen en vervolgens aan te zetten tot actie. De meeste bezoekers komen binnen door een link in je nieuwsbrief of online marketing campagne, bijvoorbeeld via Adwords advertenties. Een krachtige landingspagina is essentieel voor je conversie. In dit artikel geeft ik 7 waardevolle tips om een optimale landingspagina te ontwikkelen.

Landingspagina’s hebben als doel om je bezoekers te overtuigen. Het is belangrijk dat bezoekers vertrouwen krijgen in je organisatie, product of dienst. Aan de landingspagina’s de belangrijke taak om het vertrouwen van bezoekers te winnen. Dave Lorrez gaf in zijn artikel ‘Hoe de ‘look’ van je landingspagina voor meer conversies kan zorgen?’ al enkele voorbeelden van visuele aspecten die een landingspagina verbeteren. Maar er is meer…

1. Een duidelijke en opvallende Call to Action (banaan)

Zodra de bezoeker is geland heeft hij alleen nog een duwtje in de rug nodig om tot actie te komen. Het is jouw taak om hem op je landingspagina definitief over te halen. Plaats daarom een call to action in beeld. Het liefst boven de vouwrand van je landingspagina. Je call to action moet altijd zichtbaar en aanklikbaar zijn, ongeacht de resolutie van het scherm! (Denk ook aan mobiel.)

Aartjan van Erkel ziet call to actions als bananen. Volgens hem zijn bezoekers van je website 'kleine aapjes' die op zoek zijn naar gele en opvallende bananen. Binnen 3 seconden moet het voor de bezoeker duidelijk zijn waar op geklikt kan worden, de banaan.

Gebruik een formulier om je call to action te versterken. Dit levert vaak een hogere respons op en je ontvangt gelijk en zonder veel moeite aanvullende contactgegevens. Deze contactgegevens zijn goud waard binnen je online marketing campagne. Je bezoekers willen niet te lang bezig zijn met het invullen van een formulier. Vraag dus niet teveel informatie. Meestal is een naam en e-mailadres al voldoende.

Tip: Noem je formulier géén formulier, maar benoem de actie! “Schrijf je in & win.”

Op de website: http://www.thenexttrainer.nl wordt de belangrijkste call to action ondersteund door een formulier voor je naam en e-mailadres.

Call to action inschrijfformulier

2. Relevantie is belangrijk!

Bezoekers komen met een bepaalde verwachting op een landingspagina terecht. Zorg dat je aan deze verwachting voldoet. Bied relevante informatie! Adverteer met Google Adwords niet op sportschoenen als je op je landingspagina alleen maar luxe damesschoenen verkoopt. Ik zie vaak dat met name binnen Adwords campagnes de advertenties en landingspagina’s niet gerelateerd zijn.

Met advertenties in Adwords creëer je een verwachtingspatroon. Door de landingspagina naadloos aan te laten sluiten op de advertentie bereik je uiteindelijk een hogere conversie. Doe je dit niet, dan schrikt je bezoeker en is de kans groot dat hij de pagina verlaat.

Onderstaande advertentie over afvallen maakt zijn belofte waar. De bezoeker komt direct op een relevante pagina terecht.

Adwords afvallen

Relevantie landingspagina

Ruimte over binnen je landingspagina? Gebruik links in de footer van je landingspagina. Op deze manier lezen bezoekers wie je bent, wat je doet en wat ze van je kunnen verwachten. Je kunt deze ruimte ook gebruiken om naar je actievoorwaarden te linken. Footer links zijn ideaal om bezoekers door te sturen als ze op zoek zijn naar aanvullende informatie.

3. Toon de voordelen van je product of dienst

Toon op je landingspagina altijd de voordelen van je product of dienst (USP’s) . Geef een opsomming van de voordelen en communiceer ze kort en bondig. Uiteraard is het belangrijk dat je de voordelen uiteindelijk ook waar maakt.

Adverteer niet in je Adwords campagne dat de kosten van je dienst slechts € 0,50 per dag zijn als uiteindelijk op de landingspagina blijkt dat de kosten uiteindelijk kunnen oplopen tot € 2,00 per dag. Maak waar wat je belooft en communiceer dit helder. Het doen van foute beloftes gaan ook tegen de Adwords regels in.

T-Mobile communiceert de voordelen van de iPhone met een T-mobile abonnement duidelijk op een landingspagina.

Voordelen T-mobile

 

4. Leid bezoekers vooral niet af

Zorg dat je teksten scanbaar en overzichtelijk zijn. Na het landen op je landingspagina’s wil je bezoekers niet afschrikken met complete lappen tekst. Dit leidt alleen maar af van het uiteindelijke doel: conversie. Maak gebruik van opsommingen, witregels en help bezoekers om door je teksten heen te scrollen.

Leid bezoekers niet af met opvallende links en verwijzingen naar andere pagina’s binnen je website. Gebruik een aparte actiepagina als landingspagina, een pagina die los hangt van de normale site structuur. Haal de belangrijkste navigatie elementen binnen je website van je landingspagina.

Op de landingspagina van Brand New Day wordt de bezoeker niet afgeleid met een navigatiebalk of andere opvallende links.

Brand New Day landingspagina

5. Optimaliseer en maak van de meest bezochte pagina’s, landingspagina’s

Gemiddeld komt ongeveer 20% van bezoekers vanuit zoekmachines binnen op de homepage. De andere 80% komt binnen op je landingspagina’s en gaat opzoek naar de informatie die ze zoeken om een taak te volbrengen. Waarschijnlijk heb je geen tijd om al je pagina’s te optimaliseren en honderden landingspagina's te maken. Mijn advies: bekijk je statistieken in Google Analytics, kies je belangrijkste pagina’s uit en ga deze pagina’s optimaliseren als landingspagina's.

6. Testen, testen, testen

Testen, testen en nog eens testen. De enige manier om er achter te komen wat wel en niet werkt is door het te testen. Op deze manier zie je simpelweg wat verschillende elementen met je conversie doen. Test afbeeldingen, de indeling van de pagina’s en de kleur van bijvoorbeeld de call to action. Hetzelfde geldt voor de teksten. Varieer in lettertype, kleur en algehele stijl. Meet en evalueer wat je het meeste oplevert in conversie en omzet.

7. Mensen houden van mensen

Eyetracking onderzoek wijst uit dat een afbeelding van een tevreden klant de aandacht van de bezoeker vasthoudt en voor vertrouwen zorgt. Bezoekers kijken meestal eerst naar een afbeelding voordat de rest van de content bekeken wordt. Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden. Houd hier dus rekening mee en plaats ‘vrolijke’ afbeeldingen van mensen.

Bezoekers een bepaalde richting opsturen? Ook dat kan eenvoudig. Bekijk bijvoorbeeld het Twitter account van Joost de Valk (Yoast): Follow!

Yoast Twitter pagina

Op de landingspagina voor een autoverzekering van Independer worden vrolijke gezichten gebruikt om de aandacht van de bezoekers vast te houden.

Independer landingspagina

Let goed op, hoe de content over de landingspagina wordt verdeeld. Plaats je afbeeldingen – indien mogelijk- zoveel mogelijk links. Op deze manier krijgt de rest van de pagina en de belangrijkste call to action de aandacht die het verdient!

Heb je zelf waardevolle tips voor een goede landingspagina, deel ze met ons via de comments!