Magento
Door Michel Tel in Magento

[How-to] Google Shopping koppelen aan Magento Webshop

[Update] Het onderstaande stappenplan is achterhaald en inmiddels is de Google Content API for Shopping compatible met Magento 1.6 en 1.7.

Een Magento webshop koppelen aan Google Shopping? Stap nu in, loop voor op je concurrenten en toon jouw producten in Google Shopping. In het vorige artikel liet ik al zien dat inmiddels de eerste producten via Google Shopping worden geplaatst in Adwords. In dit artikel probeer ik zo duidelijk mogelijk uit te leggen, hoe je vanuit Magento een koppeling legt met Google Shopping. Na het maken van de koppeling worden je producten gesynchroniseerd met het Google Merchant Center. Vanuit het Google Merchant Center is het mogelijk om producten te laten tonen in Google Shopping en om te adverteren in Google Adwords met producten + afbeelding.

Aanmelden bij Google Merchant Center

Google Shopping is gekoppeld met het Google Merchant Center. Als eerste maak je een account aan in het Google Merchant Center. Klik op de link om in te loggen of een account te maken: http://www.google.nl/merchants/.

Je domein verifiëren in Google Merchant Center

Om er zeker van te zijn dat jij de eigenaar bent van de webshop vraagt Google om je domein te verifiëren. Om dit te doen heb je enig technische kennis nodig. Hiervoor voeg je een HTML-bestand toe aan je domein:

Verificatie Google Shopping

Verplichte attributen in Magento

Voor je begint met de koppeling is het verstandig om alle verplichte attributen, zoals de staat van je producten (nieuw, gebruikt, opgeknapt) aan je producten te koppelen. Zie hier de lijst met verplichte attributen voor je Magento webshop: http://www.google.com/support/merchants/bin/answer.py?answer=188494. Het ‘ID’ attribuut is verplicht en kan bijvoorbeeld het SKU zijn van een product.

Het Condition attribuut

Het ‘Condition’ attribuut is waarschijnlijk een nieuw attribuut voor je producten. Maar deze is verplicht. Zorg dat je het attribuut condition hebt gekoppeld aan al je producten. Stel als standaard 'new' in. Zo doe je dat:

1. Ga naar catalogus -> attributen -> beheer attributen en maak een nieuw attribuut aan.

2. Vul de volgende velden in:

Attribuut eigenschappen
3. Vul bij ‘beheer label / opties’ de volgende velden in: new (nieuw), used (gebruikt) of refurbished (opgeknapt)

Attribuut condition

4. Sla het attribuut op en ga naar catalogus -> attributen -> beheer attributensets. Kies daar de attributenset met producten die je in Google Shopping wilt presenteren.

5. Sleep het attribuut van de rechterkolom naar de attributen in je set.

Attributenset Magento
Lees meer over het ‘Condition’ attribuut in de Help van Google.

6. Sla de attributenset op.

7. Ga naar catalogus -> beheer producten en selecteer de producten die het attribuut ‘condition’ toegevoegd hebben gekregen. Klik op de dropdown ‘acties’ en kies ‘attributen updaten’.

8. Zoek het attribuut ‘condition’ en zet deze op ‘new’ en sla de instellingen op.

Attribuut conditie wijzigen

Verplichte attributen: GTIN, Brand en MPN

Voor Google Shopping is het verplicht om minimaal twee van deze drie attributen op te nemen in je productfeed. Google geeft zelf aan dat het GTIN’s in Europa overeenkomen met de EAN’s van producten: http://www.google.com/support/merchants/bin/answer.py?answer=160161.

GTIN attribuut
Dit attribuut heeft meerdere opties. Afhankelijk van je product en locatie kun je kiezen uit:
– UPC
– EAN
– JAN
– IXBN

Als je bij je producten in Magento al een van deze attributen hebt opgenomen, dan gaat Google deze automatisch mappen (synchroniseren) met het GTIN attribuut van Google Shopping.

Brand
Dit is vrij simpe: het merk van je producten.

MPN
Dit staat voor ‘Manufacturer Part Number’. Oftewel: verkoop je producten van een merk dat unieke codes meegeeft per product, dan kun je dit attribuut gebruiken.

Product_type attribuut

Ook dit attribuut staat niet in de verplichte attributen voor Nederland, maar volgens Inchoo is dit (in de USA) wel een verplicht attribuut. Wil je zeker weten dat je producten worden opgenomen en dat ook blijven, is het slim om dit attribuut ook mee te nemen. Dit attribuut vertelt Google welke in categorie het product. En dan niet de categorie in jouw Magento webshop, maar bij voorkeur een categorie uit de Google Shopping structuur.

Magento koppelen met Google Merchant Center

Heb je alle attributen correct ingesteld? Mooi, dan gaan we nu Magento koppelen met het Google Merchant Center. Hieronder de stappen die ik heb doorlopen:
1. Eerst dien je een wijziging te doen in een Core bestand van Magento. Vraag iemand met technische kennis van Magento.

Voeg onderstaande code toe aan: app/code/core/Mage/GoogleBase/etc/config.xml, onder de <US />, <UK /> and <DE /> tags.

<NL translate="name currency_name">
<name>Netherlands</name>
<language>NL</language>
<locale>en_US</locale>
<currency>EUR</currency>
<currency_name>Euro</currency_name>
<default_item_type>products</default_item_type>
<price_attribute_name>price</price_attribute_name>
</NL>

Krijg je een error, lees hier het artikel en reacties op deze code: http://simplic.it/blog/magento-google-base.

2. Ga in Magento naar configuratie -> Google API. Vul je loginggevens in en kies de juiste opties.

Als je niet de optie ‘Netherlands’ ziet, ververs dan je scherm of log opnieuw in.

3. Ga naar Catalogus -> Google Base -> beheer attributen. Per attributenset ga je de attributen ‘mappen’. Dit betekent dat je attributen uit Magento gaat koppelen met de attributen van Google Shopping. De volgende attributen niet mappen, dat gebeurt automatisch: Price, Link en Description.

4. Ga naar Catalogus -> Google Base -> beheer producten. Nu kun je de producten naar GMC uploaden. Selecteer de producten die je wilt koppelen en klik op ‘verstuur’.

5. Ga naar GMC en controleer of de producten verschijnen.

Google doet een automatische check op de producten. Wanneer alles goed is ingesteld, krijgen de producten een groen lichtje. Daarna is het wachten totdat Google handmatig de koppeling gaat leggen met Google Shopping. Hier wacht ik nog op 🙂

Houd je Google Shopping feed up-to date

Als je op deze manier de producten in Google Shopping zet, worden ze na 30 dagen automatisch verwijderd door Google. Dit doet Google om de producten in Shopping actueel te houden. Let er dus op dat je binnen 30 dagen de feed ververst.

P.s. Dank de online kaarsenwinkel Kaarsenshop.com voor de hulp met configuratie en screenshots.