Webshops
Door Michel Tel in Webshops

Gratis producten aanbieden in je webshop?

Een maand gratis Bied jij wel eens producten gratis aan in je webshop? Wil je het aantal verkopen verhogen door een gratis product mee te leveren? En denk jij dat het magische woord ‘gratis’ leidt tot gegarandeerd meer verkopen? Dan heb je het mis. Soms geeft het krijgen van een gratis product inderdaad de doorslag om een product te kopen. Een product gratis weggeven, dat normaal niet gratis is, heeft echter vaak een negatief effect. Het gevolg: de verkoop daalt en de waarde die klanten aan je producten hechten neemt af.

De verkoopmethode waarbij een gratis product wordt meegestuurd, werkt niet altijd. Het geven van een gratis product wordt door veel webwinkel eigenaren gezien als om krachtig middel om potentiële klanten te verleiden.

Als voorbeeld neem ik een webshop voor verzorgingsproducten. Om de verkoop van een oude lijn verzorgingsproducten te verhogen heeft de manager besloten om een gratis starterskit mee te leveren bij een bestelling. In eerste instantie lijkt dit een goede manier om bezoekers te verleiden en de verkopen te verhogen…

Gratis starterspakket

Er is alleen een nadeel. Als je een product gratis aanbiedt, gaat de waarde die een bezoeker geeft aan dat product naar beneden, inclusief de waarde van het beoogde product. Wanneer je een product gratis aanbiedt, krijgt een bezoeker soms het gevoel dat een product niet goed is, het product uit de collectie gaat of het product nauwelijks verkocht wordt.

Volgens Maud Ebbekink blijkt dat bezoekers bij het beoordelen van een gratis product worden blootgesteld aan het psychologische mechanisme van attributie. In haar artikel legt ze uit dat je niet perse meer verkoopt wanneer je de prijs van een product verlaagt of in dit geval een product gratis aanbiedt.

Geef een gratis product een waarde

Toch een gratis product aanbieden? Vermeldt dan duidelijk bij het gratis artikel wat de eigenlijke waarde is, wanneer een bezoeker het product los koopt. Bijvoorbeeld, ‘Ontvang product Y tijdelijk gratis bij een bestelling van product X – normale prijs 19,95 euro’.

Hiernaast zie je een voorbeeld van een webshop die op de juiste manier waarde toekent aan het geven van een gratis product.

Conclusie: geef je bij het bestellen van een product een product gratis weg, zorg dan dat je altijd een waarde toekent aan dat product. Natuurlijk ben ik ook benieuwd naar jullie mening over het gratis aanbieden van producten om de verkoop te verhogen.