Webshops
Door Michel Tel in Webshops

Google shopping in Google Analytics meten met UTM tags

Zijn de producten van jouw webshop succesvol toegevoegd aan Google Shopping? En wil je nu wel eens weten hoeveel bezoekers binnenkomen via Google Shopping en de Google Shopping resultaten binnen de organische zoekresultaten? Met een kleine omweg is het mogelijk om dit te meten. Helaas heeft Google Analytics (nog) geen standaard functie om de het aantal bezoekers vanuit Google Shopping te meten. Op dit moment is het alleen mogelijk om bezoekers via Google Shopping te meten door de links in je productfeed te taggen. In dit artikel leg ik uit hoe je links een UTM tracking code meegeeft en de bezoekers vanuit Google Shopping succesvol meet.

Google Shopping producten

In veel artikelen op internet wordt gesuggereerd dat je het verkeer via Google Shopping kunt meten door een extra Google Analytics profiel in te stellen (filtering) binnen je account. Dit blijkt echter niet goed te werken, omdat binnen Google Shopping de bron niet wordt meegegeven aan de url. Bezoekers via Google Shopping worden in dit geval herkent als gewone onbetaalde bezoekers via Google.

Hoe gaan we bezoekers via Google Shopping dan meten? Zoals elke inkomende campagne kun je ook de Google Shopping feed taggen met een UTM tracking code. Heb je een webshop met veel producten dan kost het wel veel tijd om al je producten te voorzien van een UTM tracking code.

Google Shopping taggen met UTM codes

Je kunt de urls van productpagina’s een UTM code meegeven waarin je de campagne variabelen opgeeft. Binnen de UTM tracking code kun je 6 variabelen opgeven: source, medium, term, content en name. Voor het meten van Google Shopping bezoekers is het voldoende om gebruik te maken van variabelen source, medium en name. Wil je snel een UTM tracking code maken? Maak dan gebruik van de handige tool van Google Analytics: Google Analytics URL Builder.

De producten van de webshop van Halfords krijgen bijvoorbeeld in productfeed van Google Shoppping allemaal een UTM code mee.

UTM code Google Shopping

Als campagnebron (source) stel je de naam in van de bron van de campagne bijvoorbeeld, google. Het campagnemedium (medium) stel je in op ‘shopping’. Als laatste geef je de naam van de campagne (name) op: ‘producten’.

?utm_source=google&utm_medium=shopping&utm_campaign=products

 

Deze UTM tracking code voeg je toe aan de url’s van je producten. Met een geavanceerd segment binnen Google Analytics kun je het aantal bezoekers meten.

Geavaceerd segment meten Google Shopping

Heb je veel producten in je webshop dan kun je de Google Shopping feed downloaden, openen in Excel en met enkele klikken UTM tracking code aan alle urls toevoegen. Het grote voordeel van het meten van bezoekers vanuit Google Shopping met behulp een UTM code is dat ook de Google Shopping resultaten binnen de zoekresultaten van Google wordt gemeten.

Google Shopping bezoekers meten

Tip: Zorg dat je geen redirects hebt ingesteld voor de url’s. Bij een redirect vervalt de UTM tracking code en worden de bezoekers niet gemeten.