Google Adwords koppelen aan Google Analytics
Af en toe krijg ik van webshop eigenaren te horen dat ze niet weten hoeveel verkopen ze exact halen uit de Adwords campagnes en welke keywords binnen de Adwords campagnes zorgen voor omzet. Om dit te meten, is het belangrijk dat Google Adwords op de juiste manier wordt gekoppeld aan het bijbehorende Google Analytics account. Als beide account zijn gekoppeld, is het eenvoudig om te zien of de Adwords campagnes daadwerkelijk verkopen opleveren.
Sinds de nieuwe versie van Google Analytics is het soms even zoeken waar de juiste instellingen staan. Door beide accounts te koppelen, zie je ook gelijk of een pagina een hoog of laag bouncepercentage heeft voor bezoekers vanuit Google Adwords en hoelang een bezoeker, die binnenkomt via Adwords, op je pagina’s blijft.
Om resultaten te zien in Google Analytics, is het belangrijk dat de auto-codering van de Adwords campagnes aanstaat. De auto-codering van Adwords zorgt ervoor dat er een parameter (stukje code) wordt mee gegeven aan de URL van de landingspagina. Op deze manier meet Google Analytics het aantal bezoekers vanuit Google Adwords.
Je schakelt de Adwords auto-codering aan binnen Google Adwords. Ga naar Mijn account en vervolgens naar Voorkeuren. Hier stel je in dat de auto-codering wordt mee gegeven aan de URL’s.
Google Analytics koppelen vanuit Adwords
Als het Google Adwords account en het Google Analytics account niet op de juiste manier zijn gekoppeld dan worden bezoekers via Adwords gemeten als organische bezoekers. Als je beide accounts gaat koppelen is het noodzakelijk dat je gebruik maakt van een Google Account dat beheerdersrechten heeft voor beide accounts.
Je koppelt het Google Analytics account vanuit Google Adwords.
1. Log in op je Google Adwords account via adwords.google.com. Kies vervolgens Hulpprogramma’s en analyse en selecteer Google Analytics.
2. Vervolgens selecteer je Beheerder en kies je het Google Analytics account waar je het Google Adwords account aan wil koppelen.
3. Daarna slecteer je het tabbald Gegevensbronnen en kiest er voor om de accounts te koppelen.
4. Als laatste kies je het juiste Google Analytics account om aan te koppelen. Je hebt hier ook de mogelijkheid om auto tagging in te stellen voor de Adwords campagnes.
Als je deze stappen hebt doorlopen, is het mogelijk om de resultaten van de Adwords campagne terug te zien in Google Analytics. Sinds de nieuwe versie van Google Analytics is het ook mogelijk om meerdere Adwords accounts te koppelen aan één Google Analytics accounts.