Google Analytics
Door Michel Tel in Google Analytics, Webshops

Mobiele webshop starten? Analyseer mobiele bezoekers in Google Analytics

Google Analytics mobiele bezoekers metenHet aantal bezoekers dat een webshop bezoekt via mobiele apparaten stijgt sterk. De meeste webshop eigenaren hebben nog geen mobiele webshop of een mobiele website. Is dit een gemiste kans? Of zijn de bezoekers van jouw webshop nog helemaal niet toe aan een mobiele webshop? Om deze vragen te beantwoorden gaan we het aantal bezoekers meten dat een webshop bezoekt via een mobiel apparaat, inclusief de iPad.

Binnen Google Analytics zijn meerdere manieren om het aantal bezoekers te meten dat een webshop bezoekt via mobiele apparaten:

  • door filtering binnen een geavanceerd segment
  • door filtering binnen een extra profiel

Mobiele webshop in Google Analytics

Mijn voorkeur gaat uit naar het meten van mobiele bezoekers via een geavanceerd segment. Het geavanceerde segment is een standaard functionaliteit van Google Analytics. Met een geavanceerd segment vergelijk je mobiele bezoekers eenvoudig met het totaal aantal bezoekers en is het eenvoudig om analyses uit te voeren van bijvoorbeeld het gemiddelde aantal pagina’s dat een mobiele bezoeker bekijkt. Google Analytics biedt zelfs een geavanceerd segment om bezoekers via iPhones te meten.

Mobiele bezoekers in Google Analytics

Zijn mobiele bezoekers ook geïnteresseerd in je producten?

Het meten van mobiele bezoekers is de eerste stap, vervolgens wil je weten wat bezoekers doen binnen je webshop. Welke pagina’s ze bezoeken, hoe vaak per maand bezoeken ze je webshop via mobiel of hoeveel bezoekers schijven zich via een mobiel in voor je nieuwsbrief.

Wanneer je deze informatie hebt, is het nemen van een besluit of je wel of geen mobiele webshop neemt gemakkelijker geworden.

Analyseer je mobiele bezoekers

Met het bovenstaande geavanceerd segment heb je inzicht in je huidige bezoekers en het percentage bezoekers dat je webshop bezoekt via een mobiel apparaat. Om te weten of een mobiele webshop potentie heeft, kijken we hoe mobiele bezoekers zich gedragen binnen de webshop. Hoeveel van de huidige mobiele bezoekers voltooid bijvoorbeeld een doel?

In het onderstaande voorbeeld van een bestaande webshop zie je dat het aantal mobiele bezoekers dat een doel (contact opnemen) voltooid erg laag is.

Doelen mobiele bezoekersAndere belangrijke vragen zijn, hoeveel pagina’s bekijken mobiele bezoekers gemiddeld en wat is de gemiddelde tijd die mobiele bezoekers op je webshop verblijven.

In onderstaand voorbeeld zie je dat de gemiddelde tijd die bezoekers via mobiele apparaten op een webshop verblijven hoog is, evenals het gemiddelde aantal bekeken pagina’s.

Gemiddelde tijd op de website

Bekijken mobiele bezoekers meerdere pagina’s binnen je webshop, dan zijn ze actief en in de meeste gevallen bewust op zoek naar een product. In onderstaande voorbeeld zie je dat meer dan 50% van de mobiele bezoekers, meer dan 1 pagina bekijkt. Opvallend dat 4,6% van de mobiele bezoekers meer dan 20 pagina’s bekijkt!

Aantal bekeken pagina's Google Analytics

Het advies is om ook te kijken naar, welke pagina’s bekeken zijn, en hoe vaak deze pagina’s bezocht worden. Wordt de contactpagina veel bekeken, zorg dan dat je in ieder geval een geoptimaliseerde contactpagina ontwikkelt voor mobiele apparaten.

Belangrijkste inhoud - Google Analytics

Opvallend voor deze webshop zijn de lage bouncepercentages. Dit laat zien dat bezoekers waarschijnlijk bewust op zoek zijn naar producten en niet bijvoorbeeld alleen de webshop bezoeker om het telefoonnummer of de adresgegevens te vinden.

Conclusie

Heb je al een webshop en sta je op het punt om een mobiele webshop te starten? Laat dan in ieder geval een analyse van je huidige mobiele bezoekers uitvoeren, verzamel data en breng je kansen voor een mobiele webshop in kaart. Ik denk zeker dat de vraag naar mobiele webshops vanuit gebruikers toeneemt, maar dit geldt niet voor elk segment.

Ik verwacht dat met name het aantal mobiele webshops voor reizen, kleding, cosmetica, speelgoed en huishoudartikelen het komende jaar stijgt.