Zoekwoorden vinden en meten in Google Analytics

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 6.0/10 (23 beoordelingen)

Bij zoekmachine optimalisatie is het belangrijk om te weten welke keywords  zorgen voor bezoekers naar je webshop (triggers in Google). Eén van de speerpunten bij zoekmachine optimalisatie is het verhogen van het aantal bezoekers. Vaak leidt zoekmachine optimalisatie er toe dat meer zoekwoorden in Google zorgen voor extra bezoekers naar je webshop.

In dit artikel gaan we meten of alle SEO-inspanningen ook daadwerkelijk leiden tot meer bezoekers en of er een stijging is in het aantal keywords dat zorgt voor bezoekers naar je webshop.

Zoekwoorden zorgen voor bezoekers

Om het succes van zoekmachine optimalisatie te analyseren, gaan we in Google Analytics meten hoeveel keywords zorgen voor bezoekers. Dit zijn belangrijke cijfers die we vervolgens gaan vergelijken over verschillende periodes.

Zoekwoorden Google Analytics

Als het aantal keywords, waarop bezoekers je webshop binnenkomen explosief stijgt, dan betekent dit waarschijnlijk dat meer pagina’s van de webshop zijn geïndexeerd door Google. Of dat de positie binnen Google voor deze zoekwoorden is verbeterd.

Ligt de focus binnen zoekmachine optimalisatie op het ontwikkelen van landingspagina’s? Dan is het goed om te analyseren of deze pagina’s ook het gewenste effect hebben en of de juiste zoekwoorden zorgen voor bezoekers.

Het aantal zoekwoorden vinden in Google Analytics

Standaard biedt Google Analytics de mogelijk om gedurende een periode het organisch bezoek te tonen en te laten zien via welke zoekwoorden deze bezoekers je webshop binnen zijn gekomen. Maar nog belangrijker is, hoeveel zoekwoorden hebben in totaal gezorgd voor deze bezoekers.

Mijn advies: meet periodiek het aantal keywords waarop bezoekers binnenkomen via de niet betaalde zoekresultaten in Google. Doe dit bijvoorbeeld per maand of per week. Als je heel actief bent met zoekmachine optimalisatie is het slim om het aantal keywords per week te meten. Het is wel aan te raden om je bedrijfsnaam uit de resultaten te filteren.

Google Analytics laat helaas niet zien wat de verschillen zijn tussen het aantal zoekwoorden over verschillende periodes. Om hier meer inzicht in te krijgen, gebruik ik een simpele sheet in GoogleDocs om een overzicht bij te houden. Hieronder zie je een voorbeeld.

Aantal zoektermen webshop

Grafieken spreken meestal meer tot de verbeelding dan cijfers (voornamelijk bij managers) ;). Bij deze heb ik de waarden van bovenstaande tabel gekoppeld aan een grafiek.

Zoekwoorden grafiek

Het aantal zoekwoorden binnen een zoekopdracht

Het is waardevol om te meten hoe groot het aantal zoekwoorden binnen een zoekopdracht is, waarmee een bezoeker je webshop binnenkomt. Het aantal zoekwoorden binnen een zoekopdracht zegt iets over de bezoekers. Bezoekers die zich aan het oriënteren zijn maken vaak gebruik van algemene en brede zoekwoorden, zoals ‘tuinslang’. Meestal bestaat een zoekopdracht uit 1 of 2 woorden.

Een bezoeker die je webshop bezoekt met een zoekopdracht die bestaat uit meerdere zoekwoorden (3 of meer) is vaak bewust op zoek naar een product, zoals ‘tuinslang Gardena type x’. Deze bezoekers weten precies naar welk product ze op zoek zijn en zijn eenvoudiger te verleiden om een product te kopen in je webshop.

Om meer bezoekers met een hoge koopintentie je webshop binnen te krijgen, is het verstandig om je zoekmachine optimalisatie te richten op zoekopdrachten die bestaan uit meerdere zoekwoorden. Om erachter te komen welke zoekwoordcombinaties interessant zijn voor een webshop verdeel ik zoekwoorden onder in zoekwoordgroepen. In dit geval op basis van het aantal zoekwoorden.

In het onderstaande voorbeeld heb ik een geavanceerd segment aangemaakt binnen Google Analytics, waarbij wordt gefilterd op zoekopdrachten die minimaal 3 spaties bevatten (\s|\+).*(\s|\+).*(\s|\+).

Geavanceerd segment zoekwoorden

Voor webshopeigenaren is het vaak interessant om te richten op zoekopdrachten die bestaan uit meerdere zoekwoorden. Het grote voordeel is dat er voor zoekopdrachten met 3, 4 of 5 zoekwoorden veel minder concurrentie is dan voor zoekopdrachten met 1 of 2 woorden.

Zoekwoordcombinaties van 3 woorden

Wanneer je ziet dat bepaalde zoekopdrachten met veel zoekworden zorgen voor veel bezoekers, dan kun je voor deze zoekwoorden nieuwe landingspagina’s instellen om nog meer bezoekers te genereren.

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 6.0/10 (23 beoordelingen)
Zoekwoorden vinden en meten in Google Analytics, 6.0 out of 10 based on 23 ratings