Webshops
Door Michel Tel in Webshops

Wat zijn de voordelen en nadelen van multishop ten opzichte van één webshop?

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 8.5/10 (22 beoordelingen)

Nieuwe webshop

Elke ondernemer heeft bij de start van een online winkel te maken met een moeilijke keuze: ga ik me focussen op één webwinkel of op meerdere webshops die gericht zijn op verschillende doelgroepen (niche webshops). Veel online ondernemers starten een webwinkel met het idee om binnen korte tijd nog meer webshops te lanceren. In eerste instantie lijkt dat heel interessant en een mooie manier om je verschillende productgroepen snel onder de aandacht te brengen bij verschillende doelgroepen. En verschillende verkoopkanalen op te zetten.

Wat is een multishop?

Daarnaast geven veel webshopeigenaren aan dat met name het vergroten van het bereik en het versterken van posities in Google een reden is om meerdere webwinkels op te starten. Binnen Magento is het eenvoudig om meerdere webshops te beheren.

Het opzetten en beheren van meerdere niche webshops binnen één e-commercesysteem wordt een multishop genoemd. Binnen de multishop omgeving van Magento zet je eenvoudig nieuwe webshops op. In dit artikel ga ik je uitleggen wat de voor- en nadelen zijn van het starten van een multishop (niche webshops) ten op zichte van één centrale webshop.

Er zijn verschillende online winkels die met succes gebruik maken van een multishop omgeving, maar er zitten ook nadelen aan het opzetten van multishop en het focussen op verschillende doelgroepen via verschillende webshops.

Coolblue multishop

Voordelen van een multishop

Wat zijn de voordelen van een multishop? Allereerst kan door gebruik te maken van een multishop binnen bijvoorbeeld Magento op een laagdrempelige manier kennis worden gemaakt met de werking van Magento als e-commercesoftware en de online markt. Is er daadwerkelijk vraag naar een product en sluit het productaanbod aan bij de behoeftes van de bezoekers?

Content voor elke nichewebshop

Het grootste voordeel van een nichewebshop is de mogelijkheid om de content, de look-and-feel en het productaanbod volledig af te stemmen op de (niche)doelgroep. Gespecialiseerde webshops zijn meestal beter in staat om in de behoefte van de doelgroep te voorzien en sluiten beter aan bij het zoekdrag van bezoekers.

Elke webshop binnen een multishop-omgeving heeft een beperkt productassortiment. Een beperkt productassortiment betekent volledige focus op een niche doelgroep en volledige focus op een dialoog met de klant voor deze specifieke producten.

Daarnaast leidt een beperkt productassortiment vaak tot minder keuzestress bij bezoekers, waardoor het voor bezoekers eenvoudiger is om een product te selecteren en uiteindelijk te kopen in je webwinkel.

Verbeteren van posities in Google

Door de verschillende webshops volledig in te richten op de producten is de kans groter dat de positie van de webshop in Google op korte termijn hoger is. Je richt de URL, de titels en teksten van de producten volledig in voor de producten die je aanbiedt in de nicheshop. De online marketing wordt specifiek gericht op een niche doelgroep. Een kanttekening is dat (sterke) merken steeds beter gewaardeerd worden, zie ook het artikel: http://www.reelseo.com/google-brand-keywordrich-domain/.

Google kijkt ook naar de engagement van bezoekers met je webwinkel, hoe vaak wordt een product gedeeld via social media, hoe betrouwbaar is de content en worden er veel positieve beoordelingen geplaatst via bijvoorbeeld eKomi of Trustpilot.

Nieuwe webshop eenvoudig te starten

Door gebruik te maken van een multishop is het relatief simpel om nieuwe webshops te ontwikkelen. En deze te richten op bijvoorbeeld een nieuw type product of een nieuw merk. Met een multishop is het mogelijk om stap voor stap nieuwe webshops te starten en de winst van de eerste webshop te investeren in een volgende webshop. Kortom, de winst van de eerste webshop kun je gebruiken als marketingbudget voor de nieuwe webshop.

Als de eerste webshops live staat, is het meestal mogelijk om met een beperkt budget een nieuwe webshop op te zetten. Zeker als de structuur en de vormgeving van de verschillende webwinkels overeenkomen.

Een ander groot voordeel van meerdere webshops: je bent als online ondernemer minder afhankelijk van één webshop (één inkomstenbron) en je spreidt je kansen.

Goede en succesvolle voorbeelden van online ondernemingen met een niche webshops zijn Coolblue en Voetbaldirect.

Squashdirect multishop

De nadelen van een multishop

Het opzetten en onderhouden van verschillende nichewebshops is vergelijkbaar met het starten en beheren van verschillende fysieke winkels. Elke nicheshop heeft personeel nodig dat zich, na het opzetten van de webwinkel, bezighoudt met de klantenservice, het opstellen van het productaanbod en het opzetten van marketingacties. En personeel kost uiteindelijk geld.

Uit ervaring blijkt dat veel online ondernemers het onderhouden van verschillende webshops onderschatten. Het gevolg is dat de aandacht, in de meeste gevallen, wordt verlegd naar de meest succesvolle webshop. De andere niche webshops raken hierdoor achterop en er is een kans dat ze uiteindelijk verdwijnen.

Grote gevolgen voor de onderneming

Het opzetten van een multishop heeft meestal grote gevolgen voor het bedrijf, want alle webshops moeten ingericht worden en vervolgens onderhouden worden. Wie krijgt de verantwoordelijkheid voor welke webshop? Hoe verdelen we het marketingbudget over de verschillende webshops?

Meerdere marketing strategiën

Een ander nadeel van een multishop is dat elke webshop een eigen marketingstrategie en branding nodig heeft, wil de webshop uiteindelijk succesvol worden. Elke doelgroep wil op een eigen manier benaderd worden. Elke doelgroep heeft zijn eigen wensen. Dit betekent vaak dat er veel tijd en energie wordt geïnvesteerd in content en de branding van het ‘merk’ om de niche doelgroep aan te spreken.

Het opzetten van één webshop betekent volledig focus op één merk en het volledig inzetten van verschillende marketingkanalen voor één webshop. Vanuit marketingoogpunt is het vaak interessanter om de marketing te richten op één webshop. Focus is erg belangrijk! Zeker voor startende online ondernemers is focus een belangrijke reden om te kiezen voor één webshop en niet voor meerdere webshops.

Autoriteit worden in Google

Eke webshop binnen een multishop bouwt zijn eigen online autoriteit op. Het opzetten van verschillende webshops betekent ook een versnippering van de bijvoorbeeld de klantenreacties via social media kanalen. Om dit te volledig te monitoren en meten is veel tijd en geld nodig.

Ook binnen Google worden het merk en de beoordelingen van klanten ten opzichte van het merk steeds belangrijker bij het positioneren van een webshop binnen Google. Door je volledig te richten op één webshop wordt het eenvoudiger om posities binnen Google te verstevigen en kan het volledige marketingbudget worden gericht op het verbeteren van de posities in Google.

Een goed voorbeeld van een succesvolle onderneming die zich volledig richt op één webshop is Zalando. Door het volledig marketingbudget te richten op één webshop is het mogelijk om binnen een korte periode hoge posities binnen Google te verkrijgen.

Cross-selling tussen verschillende webshops

Het laatste nadeel van niche-shops: cross-selling is lastiger te realiseren tussen verschillende webshops, omdat het winkelwagentje meestal niet gedeeld wordt. Als een bezoekers interesse heeft in verschillende producten binnen verschillende webshops moeten meerdere bestellingen worden geplaatst. Cross-selling is veel makkelijker in één shop.

Door gebruik te maken van cross-selling of upselling binnen één webshop is het mogelijk om de gemiddelde bestelwaarde te verhogen.

Webshop Zalando

Conclusie

Afhankelijk van de grote van de online onderneming, de kracht van het bestaande merk en het beschikbare marketingbudget wordt een keuze gemaakt om te starten met een multishop of met één webshop.

Uiteindelijk zijn er meerdere wegen naar Rome, maar de keuze om te starten met één of meerdere webshops moet passen binnen de filosofie en de strategie van de online onderneming.

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 8.5/10 (22 beoordelingen)
Wat zijn de voordelen en nadelen van multishop ten opzichte van één webshop?, 8.5 out of 10 based on 22 ratings