Webshops
Door Michel Tel in Webshops

Online verleiden voor webshops [deel 2]

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 10.0/10 (5 beoordelingen)

online-verleidenIn het vorige interview heb ik Aartjan van Erkel vijf vragen gesteld over het online verleiden van webshopbezoekers. Aartjan heeft verteld hoe je verleidelijke webteksten schrijft, hoe je het principe van wederkerigheid toepast binnen webshops en op welke manier het online koopgedrag wordt beïnvloed door het gedrag van andere klanten.

Deze week heb ik weer vijf vragen gesteld aan Aartjan over online verleiden en consumentenpsychologie. Het resultaat: veel praktische en nuttige tips voor webshopeigenaren. Het interview heb ik aangevuld met enkele krachtige voorbeelden van bestaande webshops 🙂

In het boek ‘Verleiden op internet’ vertel je dat bezoekers van webshops eigenlijk net kleine aapjes zijn die op zoek gaan naar dé banaan. Kun je enkele voorbeelden geven van bananen binnen een webshop? Wat is volgens jou de beste kleur voor een banaan (call to action)?

De banaan is een metafoor voor een primaire call to action. De meest opvallende knop op een pagina. De banaan nodigt je uit om een volgende stap te nemen. Mensen zitten continu met de vinger op de muisknop en willen doorklikken naar de volgende pagina binnen een webshop. Als bezoekers op een pagina voldoende geprikkeld worden, klikken ze door. De meeste bezoekers van webshops zijn geïnteresseerd om eerst meer te informatie te krijgen, voordat ze besluiten een product te kopen.

Op de productdetailpagina van Intreza.nl zijn opvallende call to actions geplaatst.

Belangrijkste call to action

Tip: vraag niet gelijk om een sale.

Neem de bezoekers mee en verleid ze stap voor stap in je webshop. De meest logische stap op de homepage van een webshop is niet ‘koop nu’, maar ‘bekijk het assortiment’ of ‘bekijk de meest verkochte producten’.

Gebruik voor de belangrijkste call to action op je pagina nooit de steunkleur van je webshop. Anders heeft de call to action dezelfde kleur als alle andere onderdelen van je webshop en geef je de call to action eigenlijk een schutkleur.

Banaan van de webshop

Als je de kleur bepaalt van een banaan kijk dan naar het kleurenspectrum en pak precies de tegenovergestelde kleur. Hiermee valt de banaan extra op. Is de steunkleur van je webshop bijvoorbeeld oranje gebruik dan een blauwe call to action. Zorg er ook voor dat de call to action het enige element is binnen je webshop dat de kleur heeft en ga vervolgens testen, testen, testen…

Kun je aangeven waar een succesvolle productfoto aan moet voldoen om bezoekers te verleiden het product online te kopen?

Succesvolle productfoto’s zijn meestal de foto’s die rust uitstralen. In de meeste gevallen is het product het enige element dat op de foto staat, geen achtergronden of andere storende elementen. Daarnaast werken ingezoomde productfoto’s erg goed, vinden bezoekers het fijn als er foto’s met details zijn toegevoegd en foto’s uit verschillende hoeken.

In de webshop van Damesschoenen.nl worden ook productdetails getoond.

Productfoto's details

Online kunnen bezoekers niet zoals in een fysieke winkel de producten oppakken, voelen en ruiken. Geef bezoekers daarom via de ogen de meeste detailinformatie. Als laatste is het belangrijk dat productfoto’s dimensies laten zien, hoe groot is het product. Maak bijvoorbeeld een foto van een product waarbij de verhoudingen duidelijk worden. Een webshop voor kleding kan de kleding tonen met verschillende modellen met verschillende huidskleuren, lengtes, en taillematen.

Hoe kun je online een dialoog starten met bezoekers van een webshop en ze uiteindelijk overtuigen om producten te kopen?

Er zijn een aantal manieren om een online dialoog te starten met bezoekers van je webshop. Om een dialoog te starten is het belangrijk dat je bezoekers aanspreekt met jij of met u. Door een directe aanspreekvorm voelt een webshop persoonlijker aan. Als een bedrijf schrijft over ‘wij’ in plaats van ‘ons bedrijf’ wordt een dialoog gemakkelijk gestart. Door een persoonlijke benadering te hanteren binnen je webshop denken bezoekers ‘oh, ik moet even opletten’.

De meeste grote webshops vergeten om een telefoonnummer te plaatsen op hun webshop. Door het telefoonnummer te plaatsen binnen je webshop kan ook een dialoog worden gestart. Zelfs het vermelden alleen al van het telefoonnummer kan leiden tot meer conversie, zonder dat er daadwerkelijk ook meer gebeld wordt.

De webshop Fashion for Home toont een telefoonnummer in de header om een dialoog met bezoekers te starten.

Telefoonnummer webshop
Een andere manier om een dialoog te starten met bezoekers is het sturen van een bedankmail, nadat een bestelling is geplaatst. Vervolgens kun je na een paar weken nog een e-mail sturen (servicemail). Vraag in deze e-mail naar de ervaringen van de klant met de webshop en eventueel om een review te schrijven (secundair). Doe als laatste een leuk aanbod – een Happy end. Als een klant een beeldscherm heeft gekocht, geef dan bijvoorbeeld een aantal handige tips voor onderhoud van het beeldscherm. Het motto: ‘niet pushen, maar sturen op service’.

Waarom is jouw boek ‘Verleiden op Internet’ een must-have voor webshopeigenaren?

Aartjan van Erkel online verleidenIn het boek heb ik geprobeerd om veel praktische tips toe te voegen, zodat webshopeigenaren zelf met quick-wins aan de slag kunnen om de webshop te verbeteren. Door vele jaren ervaring heb ik ontdekt dat er heel veel (kleine) punten zijn die snel kunnen zorgen voor meer conversie. Het boek bevat veel waardevolle informatie over het gedrag van bezoekers en hoe het gedrag invloed heeft op de beslissingen van bezoekers.

Je hebt een boek geschreven, geeft seminars en webinars over online verleiden en je zit in de jury van de Usability Awards van België. Wat is je uiteindelijke droom?

Wat ik leuk vind is het verleidelijker en makkelijker maken van websites door het aanpassen van copy en beeld. Het voelt voor mij als een missie om deze kennis binnen Nederland te delen. Ik vind het ook leuk om deze kennis uiteindelijk te vermarkten in producten denk hierbij aan een boek, seminars en webinars.

Bonus vraag: Heb je een voorbeeld van een webshop die door het lezen van jouw boek ‘Verleiden op Internet’ de conversie heeft laten stijgen?

Regelmatig ontvang ik van lezers fantastische reacties, waarin mensen vertellen hoe het lezen van het boek heeft geleidt to meer omzet. Het maakt me blij en om te zien dat het schrijven van het boek dit kan veroorzaken. 🙂 Een aantal hiervan heb ik geplaatst op mijn website:

“Bedankt voor het verdubbelen van mijn conversie”
(E-mail van Erik Zoomers van webshop Sportcompressiekousen.nl)
“Dank zij “click – verleiden op het internet” omzet verdubbeld…”
(Tweet van Albert Klein Boonschaate van webshop Aandestok.nl)
“Je boek gekocht en in 2 weken tijd 50% omzetstijging!”
(Tweet van Fotografie-boek.nl)

Online verleiden in de praktijk:

Wil je meer weten over het online verleiden van bezoekers binnen je webshop? Of wil je meer leren over consumentenpsychologie? Kom dan naar een van de volgende events en ontvang veel praktische tips.

3 novemberCongres website conversie optimalisatie.
1 decemberHet seminar Verleiden op Internet.

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 10.0/10 (5 beoordelingen)
Online verleiden voor webshops [deel 2], 10.0 out of 10 based on 5 ratings