Webshops
Door Michel Tel in Webshops

Meer bezoekers of hogere conversie voor je webshop? Wat kies jij?

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 7.0/10 (74 beoordelingen)

Meer bezoekersOnlangs kreeg ik een hele interessant vraag binnen via e-mail van Daniël Bennik. Daniël is werkzaam als internet marketeer bij Badkamerxxl.nl en trouwe lezer van mijn weblog. Een vraag die regelmatig wordt gesteld door webshopeigenaren bij het optimaliseren van webshops. De vraag zette me wel gelijk aan het denken. Ik realiseerde me opeens dat dit een vraag is waar elke webshopeigenaar op een moment tegenaan loopt en dat deze vraag wel eens kan leiden tot interne discussies. Ik ga mijn ideeën er op loslaten…

De vraag luidt: ‘Ga ik me richten op het ontvangen van meer bezoekers in mijn webshop of ga ik me richten op het verhogen van conversie?’. Je kunt elke euro van je marketingbudget maar één keer uitgeven, dus is het belangrijk dat je goed kijkt op welke manier je dit doet. Zowel het verhogen van de conversie (het aantal verkopen) als het verhogen van het aantal bezoekers heeft invloed op je marketingbudget.

Deze vraag is heel belangrijk voor de marketingstrategie van je webshop. Waar ga je als webshopeigenaar of internet marketeer de focus op leggen? Eerst de conversie omhoog gooien of eerst meer bezoekers ontvangen?

Bij het ontwikkelen van een webshop zijn er twee belangrijke speerpunten:

  • Verkeer (het aantal bezoekers)
  • Conversie (het aantal verkopen)

Beide zijn uiteindelijk belangrijk voor het succes van je webshop. De meeste webshopeigenaren zijn geneigd om volledig te focussen op meer bezoekers en het krijgen van hogere posities in Google.

De conversie van de webshop als graadmeter

Laten we er vanuit gaan dat je een webshop hebt die al een aantal jaren bestaat, de webshop veel bezoekers per maand heeft (enkele duizenden), maar te weinig verkopen heeft. In dat geval kijk al je al snel naar de conversie. Het aantal ontvangen bezoekers versus het aantal verkopen.

Je hebt wel bezoekers, maar eenmaal binnen haken ze af en besluiten ze zonder aankoop te vertrekken. Hoeveel van je bezoekers kopen uiteindelijk een product in je webshop? Dit percentage is de conversie van je webshop. Voor veel webshopeigenaren is dit de meest belangrijke graadmeter voor een succesvolle webshop.

Bezoekers in webshopDe hoogte van de conversie vertelt je of de producten in je webshop relevant zijn voor de bezoekers, of de productprijzen aanslaan en of het voor bezoekers gemakkelijk is om een product te bestellen.

Gemiddeld gezien doe je het met een conversie van 2-5% heel goed. Stel dat de conversie onder 1% ligt dan wordt het tijd om te gaan werken aan je webshop en stap voor stap de conversie te gaan verhogen.

Je gaat dan analyseren via bijvoorbeeld Google Analytics of ClickTale waar bezoekers afhaken, hoelang ze op de pagina’s zijn en welke producten ze bekijken. Als je webshop al veel bezoekers heeft, ga je aan de slag om de conversie te verhogen.

Het aantal bezoekers van je webshop verhogen

Als je webshop al een hoge conversie heeft, tussen de 2-5%, is het interessant om te focussen op meer (relevante)bezoekers. Als je meer bezoekers ontvang en de conversie blijft gelijk, is dit heel interessant voor je online business.

Bezoekers voor webshopsDit betekent dat je meer omzet binnenhaalt. Ik zal dit toelichten met een simpel rekenvoorbeeld.

Ik ga er vanuit dat je webshop op dit moment 1.000 bezoekers per maand heeft, de conversie 2,5% is en de gemiddelde waarde van een bestelling 100 euro is.

Van de 1.000 bezoekers plaatsen daadwerkelijk 25 bezoekers een bestelling in je webshop. Met een totale waarde van 2.500 euro. Een heel mooi resultaat! Maar als we het aantal bezoekers weten te verhogen naar 2.000, met een gelijke conversie, verhoogt de omzet 5.000 euro.

Een verdubbeling van het aantal bezoekers heeft dan gelijk een verdubbeling van de omzet tot gevolg! Je ontvangt meer omzet zonder dat je extra geld investeert in het verbeteren van je webshop. Voor veel webshopeigenaren is een verdubbeling van de omzet een reden om te investeren in meer bezoekers. Vergeet niet dat een stijging van het aantal bezoekers meestal ook een stijging van de kosten betekent.

Er van uitgaande dat deze bezoekers geen directe bezoekers zijn, betekent dit dat je gaat investeren om meer bezoekers te ontvangen. Je gaat bijvoorbeeld investeren in het opzetten van een affiliate campagne of het opzetten van een linkbuilding campagne.

Mijn advies: maak altijd eerst een prognose van het aantal bezoekers, de kosten en de omzet voordat je aan de slag gaat om meer bezoekers binnen te halen.

Meer bezoekers voor een beginnende webshop

Heb je net een nieuwe webshop? Richt je dan met name op het ontvangen van bezoekers en het verhogen van dit aantal. Als je geen bezoekers hebt, verkoop je natuurlijk ook geen producten. Door bijvoorbeeld een Adwords campagne te starten, is het mogelijk om binnen korte tijd relevante bezoekers te ontvangen.

Analyse van de potentiële doelgroepen

Als je besluit om te gaan focussen op meer bezoekers is het belangrijk dat je weet hoe groot de potentiële doelgroep is en op welke manier je verwacht meer bezoekers binnen te halen. Is een verdubbeling van het aantal bezoekers wel realistisch? Is het mogelijk om op korte termijn meer bezoekers te ontvangen via de organische zoekresultaten van Google?

Voordat je begint met het verhogen van het aantal bezoekers is het belangrijk dat je voor jezelf een prognose op papier zet, waarin je de kosten en de verwachte omzet meeneemt.

Om te kijken of een beoogde stijging van het aantal bezoekers realistisch is, maak je gebruik van een aantal handige tools, zoals Google Adwords Keyword Tool, Google Insight en Google Trends om te kijken hoeveel bezoekers op zoek zijn naar jouw producten.

Google Insight for SearchOp basis van het huidige aantal bezoekers, het zoekvolume en de concurrentie kun je een ruwe schatting maken van het aantal bezoekers dat je bij een optimale situatie zou ontvangen in je webshop.

Vervolgens zet je op papier welke acties nodig zijn om deze bezoekers te ontvangen. Ga je starten met affiliate marketing of ga je een Adwords campagne opzetten? Als je de acties op papier hebt, koppel je een budget en maak je een inschatting van de kosten.

Hogere conversie of meer bezoekers

Uiteindelijk wil je weten wat elke inspanning (investering) je gaat opleveren. Als je 500 euro investeert in het verbeteren van je webshop, hoeveel verwacht je dan aan extra omzet te ontvangen. Als webshopeigenaar of internet marketeer maak je continu de keuze of je gaat investeren in conversie verhoging of je gaat investeren in het verhogen van het aantal bezoekers.

Ik ben van mening dat het belangrijk is om aan beide te werken. Werk aan het verhogen van het aantal bezoekers én het verhogen van de conversie.

Echter is de keuze sterk afhankelijk van de fase waarin je webshop zich bevindt. Heb je net een nieuwe webshop dan besteed je in de beginfase meer aandacht aan het ontvangen van bezoekers. Als niemand je webshop kent of vindt, verkoop je ook niks.

Zorg in ieder geval dat je het marketingbudget verdeelt en maak een overzichtelijk stappenplan. Test en kijk uiteindelijk welke strategie je aan het einde van de streep het meeste oplevert. Nogmaals is het belangrijk dat je van te voren een prognose maakt en je inzichtelijk maakt wat de verwachte omzet is.

Staar je niet blind op meer bezoekers

Uiteindelijk draait het er niet om hoeveel bezoekers je ontvangt. Veel bezoekers is leuk, maar de relevantie van de bezoekers is veel belangrijker. Je wilt bezoekers ontvangen die geïnteresseerd zijn in je producten en uiteindelijk je producten kopen. Maak niet de fout door je in Google Analytics volledig blind te staren op een stijging van het aantal bezoekers.

Bezoekers statistieken in Google Analytics

Maar hoe weet je nu welke bezoekers waardevol zijn? Stel doelen in Google Analytics in, bekijk in Google Analytics waar je bezoekers vandaag komen en of deze bezoekers ook producten kopen in je webshop. Bereken de omzet per kanaal: Google Adwords, organische zoekresultaten, Beslist, affiliates e.d. En bereken de gemiddelde waarde per bezoeker.

Als je deze data inzichtelijk hebt, is het eenvoudiger te bepalen welke marketingkanalen interessant zijn om meer bezoekers te ontvangen.

Door een goede analyse uit te voeren, weet je ook waar bezoekers afhaken binnen je webshop, waar ze klikken en welke pagina’s ze interessant vinden. Met behulp van deze data, ga je aan de slag om je conversie te verhogen. Door bijvoorbeeld stap voor stap het bestelproces te verbeteren.

Het aantal bezoekers en de conversie verhogen

Als we kijken naar het eerder genoemde rekenvoorbeeld dan is het heel interessant om te werken aan zowel een verhoging van het aantal bezoekers als aan een verhoging van de conversie. In het voorbeeld gaf ik aan dat wanneer het aantal bezoekers stijgt 1.000 naar 2.000 en de conversie gelijk blijft de omzet uiteindelijk verdubbeld.

Maar het wordt nog interessanter als je ook de conversie weet te verhogen. Als het lukt om ook de conversie te verhogen van 2,5% naar 3% dan stijgt de omzet gelijk met 140%.

Al met al kijk goed naar je huidige webshop, bepaal je doelstellingen, maak een prognose en werk zowel aan het verhogen van het aantal bezoekers als de conversie.

Ik ben benieuwd naar jouw mening. Richt jij je op meer bezoekers of op een verhoging van de conversie? En waarom?

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 7.0/10 (74 beoordelingen)
Meer bezoekers of hogere conversie voor je webshop? Wat kies jij? , 7.0 out of 10 based on 74 ratings