Webshops
Door Michel Tel in Webshops

Linkbuilding strategie: verhoog je linkbaarheidsfactor!

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 8.8/10 (23 beoordelingen)

Webwinkeliers hebben nog steeds de grootste moeite om ‘goede’ links te verzamelen. De grootste reden die ik meestal zie, en verantwoordelijk is voor het falen van hun linkbuilding strategie komt doordat men een verkeerd idee heeft over hoe linkbuilden moet/kan gebeuren en het compleet verkeerd gaat aanpakken.

[Note] Dit artikel is geschreven door Dave Lorrez. Dave is een Belgische online ondernemer en
e-commerce consultant. Meer van van zijn inspirerende artikelen vind je op zijn e-commerce weblog

Vraag aan 10 webwinkeliers waarom linkbuilding belangrijk is en je krijg zeker 9 antwoorden die erop neer gaan komen dat je aan linkbuilding moet gaan doen om ‘beter te scoren in Google’.

En ook al zijn links in veel gevallen nog steeds de bepalende factor om betere rankings te krijgen, het is verkeerd om met die gedachte eraan te beginnen maar meer daarover straks.

Kort samenvatten wat jij wilt:

  • je wilt aan linkbuilding doen om beter te scoren in google
  • beter scoren in google = mogelijk meer aandacht = potentieel meer verkeer
  • meer verkeer = meer potentiële klanten en hopelijk = meer verkopen
  • meer verkopen = meer $$ in onze pocket

Waar je in feite op zoek naar bent is aandacht, liefst van mensen die interesse hebben in wat je verkoopt en als het even mogelijk is ook wat sales (now or later).

Als je enkel linkbuilding wilt doen om beter te scoren stel je even deze vraag: Wat ben je uiteindelijk met betere posities als Google op een dag besluit om bijna uitsluitend betalende resultaten en andere zaken boven de vouw te plaatsen.

organische-zoekresultaten

Zie je dat kleine witte plaatsje, dat is het begin van de organische resultaten of datgene waar jij (en met jou nog een pak concurrenten) je zinnen hebt opgezet.

“Enkel in de Verenigde Staten zie je dergelijke resultaten.” We lopen inderdaad meestal achter maar je moet er niet aan twijfelen dat het ook naar hier zal over waaien:

organische-zoekresultaten-vertoningen

En dan hebben we het nog niet over mobiel of tablets gehad, daar zie je enkel betalende resultaten staan boven de vouw…

Vergeet ook niet dat de zoekresultaten zwaar aan het veranderen zijn. Wat dacht je bijvoorbeeld van dit nieuwtje waar er bovenaan een soort van slider wordt geplaatst zodat je nog meer kan verfijnen / rondzoeken zonder dat je Google verlaat.

slider-google

Daar waar Google zich vroeger enkel beperkte tot het zo snel mogelijk samenbrengen van vraag & aanbod zijn ze nu aan het evolueren naar een model waarbij ze willen dat je zo lang mogelijk op hun eigendom(men) blijft rondhangen.

Dit doen ze door zoveel mogelijk info te verschaffen in de zoekresultaten zelf zodat mensen niet meer moeten doorklikken naar websites of door bezoekers te laten doorklikken naar andere Google eigendommen (YouTube, Google Shopping, Hotelfinder, Flights, etc.)

Hou dus ook daar rekening mee!

Maar laten we het nog extremer stellen: wat doe je als Google morgen failliet gaat? Ga je dan stoppen met je linkbuilding activiteiten omdat er toch niet meer te scoren valt…

Hoe ga je dan aandacht trekken en meer mensen naar je site lokken?

Ik zeg niet dat je niet aan Google moet denken als het even kan maar wel dat dit niet je enige reden mag zijn om aan linkbuilding te gaan doen omdat je meestal de ‘verkeerde’ links gaat zoeken.

Het enige waar jij gaat aan denken is: “ik wil hoger scoren op de zoekopdracht “lederen handtassen” dus ik moet zoveel mogelijk links zien te versieren (liefst van sites die over het onderwerp handelen) met deze woordcombinatie of een aanverwante in de ankertekst.

En dat terwijl een productreview of naamsvermelding op één of ander fashion forum of community niet voor betere rankings gaat zorgen voor ‘lederen handtassen’ maar wel een interessant publiek naar je site lokt en waarschijnlijk ook wel enkele sales.

Jij met je ‘Google aanpak’ kan er misschien voor zorgen dat je over 3 maand in de top 3 komt voor ‘lederen handtassen’ terwijl mijn naamsvermelding of product review op dat handtassen forum me in 3 dagen 5 verkopen heeft opgeleverd (nieuwe klanten die, wanneer ik ze goed verzorg, waarschijnlijk wel gaan terugkeren) en voor een pak meer naamsbekendheid in mijn markt heeft gezorgd!

Bekijk deze stats even, dan zie je dat ik misschien toch wel gelijk kan hebben:

percentage-bezoekers-seo

Verkeer die van verwijzende sites komt converteert minstens 5 keer beter dan het verkeer die van Google komt. Redenen genoeg om daar wat meer aandacht aan te schenken lijkt me?

Je moet het natuurlijk ook in zijn perspectief kunnen plaatsen. Als Google je maandelijks 10.000 bezoekers stuurt en aan 0.57% converteert, dan zijn dat 57 verkopen.

Je mag dan wel een verwijzende site hebben die aan 5.62% converteert maar als die slechts voor 25 bezoekers/maand zorgt dan zijn dat nog geen 2 verkopen… Laat je dus niet altijd verleiden door je sexy analytics cijfers, het is nog steeds je bankrekening die scherprechter is!

Bij deze dus 4 tips om bewust & onbewust je linkbaarheidsfactor aan te scherpen. Laat even in de reacties horen of je er iets/niks aan hebt 🙂

1. Zorg voor meer verkeer & links naar verwijzende sites

Ja ik vertel je dus om ‘linkbuilding’ te gaan doen voor andere sites…

Met andere woorden, zorg dat de sites die al naar je verwijzen en converteren nog meer links & aandacht & bezoekers krijgen en jij zal daar uiteindelijk ook je graantje kunnen meepikken.

Hoe kan je dat doen?

Laten we verder breien op ons handtassen voorbeeld. Als je weet dat je al verkeer en sales van een fashion forum/community krijgt dan kan dit op je todo lijst staan:

  • actief deelnemen aan conversaties
  • gastauteur worden en je opstellen als handtassenexpert binnen die fashion community
  • aangezien jij echt in de fashionwereld zit en beurzen afschuimt weet je eerder dan wie ook wat hot & hip gaat worden. Neem je pen/camera mee en wordt reporter:
    1. toon bijvoorbeeld de nieuwste / beste / meest extravagante ontwerpen voor de nieuwe collectie of maak een showcase van alle slechtste designs of meest lachwekkende creaties
    2. catwalk fun & bloopers
    3. probeer een paar ‘bekende namen/merken’ voor je camera te slepen of regel een interview
  • als verkoper heb je meer dan wie ook toegang tot de fabrikant/leverancier… neem je forum/community publiek mee achter de schermen en toon bijvoorbeeld wie achter de ontwerpen schuilgaat, hoe een design tot stand komt en hoe de handtas uiteindelijk wordt gemaakt, etc.

Wat ik ten strengste zou afraden is daar binnen te vallen met de gevleugelde woorden: “ik heb hier product X, wie wil dit testen (en een review plaatsen) ?”. De kans dat je gelijk wordt afgeschoten is bijzonder groot 🙂

“Waarom zou je dit soort van content niet op je eigen site plaatsen ?” hoor ik je denken.

Reden is eenvoudig:

  • het fashion forum/community bereikt veelal een veel groter publiek. Dus in plaats van altijd in je eigen vijver te gaan vissen ‘verleg’ je soms beter eens je vislijn (wat niet wil zeggen dat je dit soort van zaken niet op je site moet/kan doen )
  • het is een ‘onpartijdige’ site en indien ze reeds een aantal jaar in de ether zijn en er verschillende experts actief deelnemen worden ze meestal ook beschouwd als autoritaire plaatsen.

Dus als je plotseling 2000 bezoekers/maand kan genereren via die bron die aan 5.62% blijft converteren dan spreken we wel over 112 verkopen!

2. Be Sexy

Iets wat je in de eerste plaats doet om de gebruikersbeleving & ervaring op te fokken, niet om links aan te trekken maar als je het goed doet en wat geduld hebt kan het voor een mooi aantal ‘spontane’ links zorgen die op regelmatige basis blijven binnen stromen.

Een soort ‘win for life’ zeg maar 🙂

Dus voor je je gaat vergrijpen aan the usual stuff, toch maar even nadenken of het net niet iets anders kan… het is meestal toch hetzelfde werk.

Smaken verschillen dus er zijn verschillende manieren om sexy te zijn maar laat ik het tot deze 2 beperken (de rest mag je in de reacties gooien als je wilt)

1. Gebruik niet de standaard boring look uit je markt

Er ‘anders uitzien’ dan zowat alle anderen uit je markt kan al genoeg zijn om de nodige (eerste) aandacht te trekken. Ik zeg niet dat je daardoor gelijk meer zal verkopen!

Zo ziet de homepagina van 4 ‘standaard/doorsnee’ kledingwinkels eruit:

kleding-webwinkels

Op zich niks verkeerd mee maar je gaat geen ‘wow’ indruk nalaten bij je bezoekers als jij ook met zoiets de ether in gaat.

De kans dat je een wow-effect gaat krijgen wanneer je met dit aankomt is een stuk groter:

indochino-webwinkel

Een standaard productpagina bij diezelfde shops:

kleding-webshop

De pagina van Indochino:

webwinkel-indochino

Het gaat er natuurlijk niet om hoe flashy je je site kan maken, hij moet nog steeds makkelijk navigeerbaar & duidelijk & gebruiksvriendelijk blijven. Maar daar kan je al een verschil gaan maken met je concurrentie en daardoor ook makkelijker ‘spontane’ links binnen halen. Even de linkbaarheidsfactor van één van hun productpagina’s opgezocht:

indochino-linkwaarde

Of misschien is het puur toeval en krijgt enkel deze pagina de nodige linkaandacht. Even een paar andere eruit vissen:

links-indochino

Al hebben ze maar 10-15 productpagina’s die deze aandacht krijgen, reken eens uit hoeveel tijd jij zal nodig hebben om enkel deze hoeveelheid ‘spontane’ links bij elkaar te sprokkelen 🙂

Dit ter zijde maar merk je ook op dat bij Indochino het product echt centraal wordt opgesteld en er verder weinig verstrooiing op de pagina is te vinden?

2. Maak werk van je productfoto’s

Dat heeft Indochino heel goed begrepen…

In veel markten hebben foto’s nog steeds een aandeel in het beïnvloeden van het koopgedrag en toch zijn er nog veel te weinig shops die daar echt werk van maken.

“Dave jongen, je weet zeker niet hoeveel werk dat is om al onze producten te fotograferen & klaar te maken voor online publicatie ?”

Ik weet maar al te goed hoeveel werk erin gaat maar ik weet ook welke cruciale rol ze kunnen spelen. Foto’s verkopen… of dacht je dat ze die super afgelikte foto’s in reisbrochures voor de lol erbij plaatsen 🙂

En niemand die je zegt dat alles in 1 keer moet gebeuren.

Maar je kan nog een stap verder gaan zoals bij photojojo.com en mensen aansporen om je productfoto’s te gebruiken (iets waar de meeste shops een hekel/broertje dood aan hebben).

photojojo-productpagina

Of dit werkt ? Even vergelijken met net hetzelfde product bij grootmeester Amazon:

amazon-productpagina

14 links die afkomstig zijn van 2 domeinen. Op zich zouden we daar ook al tevreden mee zijn niet? Nu even vergelijken met de photojojo pagina:

inkomende-links-photojojo

Ik ga hier de exacte woorden die spontaan in me naar boven kwamen niet neerschrijven maar ‘holy canoly !’

Ik ga niet beweren dat de foto’s de enige oorzaak zijn van de vele links want er zijn nog wel een aantal zaken die waarschijnlijk een rol spelen maar dat komt hier later aan de beurt.

3. Tone of voice & échte info

En ook daar blijven teveel webshop eigenaren de fout ingaan. Als het even kan importeren ze liefst de csv file met productbeschrijvingen die de leverancier aanlevert zodat er weer een vervelend werkje minder moet worden gedaan.

Wat veel mensen vergeten is dat een beschrijving, of het nu op (sub)categorie- of productniveau is moet fungeren als je verkoper in je offline winkel. Het verschil tussen een slechte/goede en super goede salesman/vrouw is meestal de manier-originaliteit-persoonlijkheid-vlotheid waarmee ze communiceren naar de prospect toe.

Een tekst moet vertrouwenswaardig overkomen, de prospect op zijn gemak stellen/in de mood brengen en vooral er hun van kunnen overtuigen dat het product daadwerkelijk dat is wat ze zoeken.

De woordkeuze kan van zeer groot belang zijn maar dan moet je ook weten wie je publiek is. Als je een shop hebt waar je eerder goedkope gadgets verkoopt zal je dit waarschijnlijk omschrijven als zijnde een kikkerpers dat werd vervaardigd uit ‘plastic’:

kikkerblikpers

Terwijl iemand die eerder de duurdere gadgets verkoopt ,en daarmee ook een ander publiek wil aantrekken, het woord plastic gaat vervangen door ‘hoogwaardig kunststof’.

‘Plastic’ klinkt goedkoop, ‘hoogwaardig kunststof’ daarentegen.

Maar we dwalen af, het is nu geen moment op een les in copywriting te geven…al kan het wel bijdragen aan het ‘spontaan linken’, keep that in mind!

Wat kan je uiteindelijk ook vertellen over dat pakje alkaline batterijen die je verkoopt? Bij Woot dit:

informatie-batterijen

Door het gebruik van dergelijke (soms grappig getinte) teksten gaan mensen (makkelijker) aan het praten en waar makkelijk over wordt gepraat wordt er makkelijker gelinkt…

Bestuur eens de productbeschrijvingen van Photojojo, ongetwijfeld een andere reden waarom zo goed als al hun productpagina’s massaal veel links aantrekken.

Of maak van je productpagina een echte ‘infopagina’ die een verhaal verteld. Opteren voor de Apple aanpak zal ongetwijfeld vruchten afwerpen. Je kan de massa volgen en dit ervan maken:

ipod-vandenborre

Of je kan ‘anders zijn’ en voor dit opteren:

ipod-apple

Je hoeft je complete shop niet zo te gaan inrichten want met een paar 100(00-en) producten is dit een onhaalbare zaak maar neem er de top 3-5 best verkopende uit en maak er een soort van mini-site van.

Of ooit al eens aan gedacht om een infographic en of andere statistische gegevens te verwerken op je productpagina ? Kan je linkbaarheidsfactor serieus de hoogte injagen.

Probeer je productpagina eens te bekijken / heruitwerken als een ‘infopagina’ waar er ruimte is voor engagement & interactie. Niet dat je de commerciële intentie daarvoor moet wegstoppen.

Of je denkt toch niet dat iedereen die in je webshop terecht komt geen informatie meer zoekt en gelijk wil kopen ? Geen idee of je ooit een ‘wie ben je – wat zoek je’ enquête hebt gehouden maar de kans is zeer groot dat je analyse er zo gaat uitzien:

doel-bezoekers-webshop

Geef je bezoeker dus waar hij/zij om vraagt 🙂

Om dit topic af te sluiten nog snel een voorbeeldje. Stel je verkoopt barbecues. In plaats van een standaard productpagina te maken (foto, titel, omschrijving, koop knop) waarom niet gaan voor een pagina/opmaak waar je dit oa. in verwerkt :

  • 5 top recepten die je kan klaarmaken met deze barbecue
  • Hoe maak je het beste barbecue vuur (video)
  • Hoe reinig je het beste je barbecue (video)
  • Barbecue Infographic/stats van het afgelopen jaar:
    1. welke maanden,weken,gelegenheden wordt de barbecue het meeste/minste boven gehaald
    2. hoeveel vlees/vis gaat er jaarlijks op een barbecue
    3. welk soort vlees/vis is meest/minst populair
    4. hoeveel kg houtskool wordt er per jaar ‘verbrand’ en hoeveel bomen moeten daarvoor sterven
    5. etc

Wil je de bezoeker er ook bij betrekken gooi dit in de mix:

  • Post hier je meest bizarre barbecue verhaal en maak kans op…
  • Post hier je beste barbecue recept en maak kans op…
  • Wat is jouw ervaring met deze barbecue…

Mensen linken graag naar interessante pagina’s, niet naar de standaard productpagina’s; maar dat had je waarschijnlijk zelf al ondervonden 🙂

4. Wordt de beste infobron

De puur commerciële zoekopdrachten die dagelijks/maandelijks worden ingetikt in Google bedragen slechts 15-20% van het totaal, de rest zijn van informatieve aard. Informatieve aard wil niet zeggen dat mensen geen intentie hebben om te kopen, ze zijn er gewoon nog niet klaar voor.

Als jij ze in dat vroege stadium kan vastnemen en de nodige hulp/verlichting kan geven, dan is de kans groot dat wanneer ze ooit beslissen om het geld boven te halen, ze dat bij jou gaan doen. Prijs zal van minder belang zijn.

Tip van het huis: doe jezelf een plezier en probeer deze techniek eens met een adwords. In plaats van je publiek naar je ‘super duper boring’ barbecue productpagina te sturen, stuur ze naar een uitgebreide review en of info style pagina en weet me eens te vertellen welk verschil dat uitmaakt…

Product reviews & Vergelijken

Aangezien jij als webwinkelier normaliter over de meeste producten die je verkoopt beschikt en dus als geen ander producten met elkaar kan vergelijken zijn ‘in depth’ product reviews of vergelijkingstabellen een mooie linkbait.

Herinner je nog het Ipod voorbeeld van daarnet? Dan weet je meer dan genoeg.. zorg als het enigszins mogelijk is ook nog voor een visueel aantrekkelijk geheel en je zal gegarandeerd opvallen.

Het naast elkaar plaatsen van soortgelijke producten in de vorm van vergelijkingstabellen is ook een mooie optie.

Ik weet dat je webshop platform dat waarschijnlijk wel aankan en bezoekers verschillende producten naast elkaar kan vergelijken maar dit zijn ‘dynamische’ pagina’s waar geen kat kan naartoe linken en hoeveel wordt die functie trouwens op je site gebruikt?

Op zich een mooie tool/optie op je categorie pagina of je productoverzicht maar gebruik diezelfde content om ze in een ‘vaste’ pagina te gieten in je review center en je hebt zopas je linkbaarheidsfactor opnieuw wat opgefokt!

Interviews

Eén van de makkelijkste manieren om (social) links aan te trekken en zo weinig webshops die het doen. Stel je hebt een dierenwinkel en je wilt deze techniek proberen. Er zijn 3 soorten van doelgroepen die je kan interviewen:

  • je (potentiële) klanten: richt je tot hondenclubs bijvoorbeeld of de eigenaar/organisatie van een grote dieren/honden/katten community
  • experts in je markt: probeer Martin Gaus te strikken 🙂 of richt je tot een (bekende) fokker die je alles weet te vertellen over Golden Retrievers
  • leveranciers/merken: klop aan bij Royal Canin, Eukanuba,etc

Wie je er ook uitkiest, probeer op deze 2 zaken te letten:

  • zorg er liefst voor dat ze zelf ook actief zijn op het www zodat ze je kunnen helpen bij het promoten van je interview. Als Martin Gaus naar zijn +3500 volgers gaat tweeten dat er net een interview met hem is verschenen dan heb je een streepje voor dan wanneer je iemand neemt die totaal niet actief is online.
  • doe de nodige research voor je je vragen gaat opstellen zodat je er geen ‘zo hebben we er al 20 gehad’ interview van maakt. Als ik naar mezelf kijk dan gaat er gemiddeld 15-40h in een interview kruipen (research, heen en weer gemail, opmaak,etc) maar dan heb je ook iets wat anders is dan de rest en ik merk dat je ook veel meer vertrouwen & respect van die persoon krijgt net omdat je zoveel moeite doet en niet zoals de meeste mambo jambo interviewers snel een lijstje met vragen doorstuurt waarbij ze voor de zoveelste keer hetzelfde ‘boring’ antwoord moeten geven.

Als je er nog een extra (link) boost wil aan geven kan je ook een widget/badge voorzien die ze op hun site kunnen ‘plakken’ om te tonen dat ze werden geïnterviewd. Iedereen heeft een ego 🙂

Fun stuff

Soms moet je je gewoon ‘verlagen’ tot de grappige zaken des levens die op zich weinig toegevoegde waarde hebben maar een veel hogere linkbaarheidsfactor met zich meebrengen. Hoe minder interessant hoe meer links & aandacht je soms binnen haalt.

Je ‘Onderzoek naar nierinsufficiëntie bij de kat met behulp van nucleaire beeldvorming.’ kan een geweldig stukje research zijn waar je maanden hebt aan gewerkt maar een 250 woord artikel (waar ik 20 minuten aan gewerkt heb) over dit hondenzwembad zal me waarschijnlijk meer aandacht (en links) opleveren:

hondenzwembad

Laten we hier maar afsluiten.

Als je me tot hier ben blijven volgen dan ben je een echte die hard en kan ik je enkel maar bedanken 🙂

Als we dit veel te lange verhaal moeten samenvatten: Doe aan linkbuilding met het idee dat Google niet bestaat en je zal evenveel aandacht trekken en belangrijker nog, relaties opbouwen die je gaan helpen om je biz een boost te geven.

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 8.8/10 (23 beoordelingen)
Linkbuilding strategie: verhoog je linkbaarheidsfactor!, 8.8 out of 10 based on 23 ratings