Klikken en bezoeken in Google Analytics: wat is het verschil?

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 9.4/10 (13 beoordelingen)

Als je data in Google Adwords en Google Analytics vergelijkt, zie je meestal dat er veel verschil zit tussen de data in Google Adwords en Google Analytics. In Google Adwords zie je het aantal bezoekers dat op een advertentie heeft geklikt, het ‘aantal klikken’. Veel webshopeigenaren denken dat het aantal klikken in Adwords gelijk is aan het aantal bezoeken in Google Analytics dat je website bezoekt via de Adwords campagne. Dat klinkt logisch, totdat we de aantallen gaan vergelijken.

 

Bezoeken in Google Analytics

Als je de data in Google Adwords en Google Analytics vergelijkt, zie je meestal een duidelijk verschil tussen het aantal klikken en het aantal bezoeken. Dit kan kan voor verwarring zorgen bij het uitvoeren van analyses. Hoe kan het dat er een verschil is tussen het aantal klikken in Google Adwords en het aantal bezoeken dat gemeten is in Google Analytics?

In het voorbeeld is te zien dat er over een maand 465 meer klikken zijn geregistreerd in Google Adwords dan bezoeken via Adwords in Google Analytics.

Klikken in Adwords

Al snel denken de meeste webwinkeleigenaren dat het Google Analytics script niet goed is geplaatst of dat het script niet is geplaatst op alle pagina’s binnen de webshop. Dit kan dé oorzaak zijn. Er zijn echter nog een aantal oorzaken, waardoor het aantal klikken in Adwords niet overeenkomt met het aantal bezoeken in Google Analytics.

In de rapportages van Google Adwords zie je het daadwerkelijke aantal klikken dat de campagne(s) heeft opgeleverd. Kortom, hoe vaak is er op je advertenties geklikt. In de rapportages van Google Analytics wordt het aantal bezoeken getoond vanuit de Adwords campagne(s). Het aantal bezoeken geeft het aantal unieke sessies weer die zijn gestart door bezoekers vanuit Adwords.

Aantal klikken vs. aantal bezoeken

Naast het het verkeerd instellen of plaatsen van de Google Analytics code zijn er nog een aantal oorzaken, waardoor het verschil in aantal ontstaat:

Meerdere klikken binnen één sessie

Een bezoeker kan binnen een sessie meerdere keren op een Adwords advertentie klikken. Het aantal klikken zal daarom hoger zijn dan het aantal bezoeken in Google Analytics. Dit geldt vooral voor webshops die producten aanbieden, waar veel concurrentie voor is. Doordat bezoekers prijzen gaan vergelijken, is het mogelijk dat ze binnen een sessie meerdere keren op een Adwords advertentie klikken.

Een sessie in Google Analytics is de periode waarin een bezoeker online actief is. De sessie van een bezoeker wordt beëindigd, zodra de browser wordt gesloten, of wanneer er gedurende 30 minuten geen interactie plaatsvindt op de website.

Webshop bezoeken vanuit een bladwijzer

Wanneer een bezoeker in Google Adwords op je advertentie klikt, de pagina vervolgens als favoriet opslaat in de browser en vanuit deze link nog een keer je webshop bezoekt, wordt dit gezien als één klik en meerdere bezoeken.

Ongeldige klikken in Adwords

Ongeldige klikken worden door Google Adwords gefilterd. Als een bezoeker met opzet meerdere keren achter elkaar op je advertentie klikt, om bijvoorbeeld je Adwordskosten of de klikfrequentie te verhogen, wordt dit in Google Analytics meten als meerdere bezoeken.

Google Analytics script niet geladen

In sommige webshops staat het Google Analytics script onderin de code. Het nadeel hiervan is dat, wanneer een bezoeker vanuit Google Adwords klikt op een advertentie en vervolgens gelijk weer wegklikt, het script nog niet geladen is. De klik wordt door Google Analytics in dat geval niet gemeten als een bezoek. Om dit te voorkomen, is het slim om het Asynchrone Google Analytics code toe te voegen aan je webshop.

Autocodering uitgeschakeld in Adwords

Als de autocodering in Google Adwords niet staat ingesteld, worden bezoeken via een Adwords campagne in Google Analytics niet gemeten. Klikken worden wel gemeten, maar bezoeken worden in Google Analytics niet gemeten. Als de autocodering niet staat ingesteld, worden er geen variabalen mee gegeven aan de url van de advertentie (bijvoorbeeld: ?gclid=CKzLsoHioKgCFcRN3godwxaTHw).

Autocodering Adwords

Redirects binnen de webshop

Heb je de urls van je webshop veranderd en 301 redirects ingesteld, controleer dan in de Adwordscampagne of je de juiste bestemmingsurls gebruikt. Gebruik je de oude url in de Adwords advertentie dan worden bezoeken niet gemeten. De variabele van de Adwords campagne gaat verloren bij het redirecten van de pagina.

Redirects Magento

Het is normaal dat het aantal bezoeken van Adwords in de rapporten Google Analytics afwijkt van het aantal klikken in de rapporten van Adwords.

Zie je een regelmatig een groot verschil? Ga dan op onderzoek uit en kijk of het volgende in ieder geval goed staat ingesteld:

  • Google Analytics code op alle pagina’s
  • Autocodering Google Adwords
  • Bestemmingsurls in Google Adwords

Als je aanvullingen hebt op dit artikel dan hoor ik het graag. 🙂

 

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 9.4/10 (13 beoordelingen)
Klikken en bezoeken in Google Analytics: wat is het verschil?, 9.4 out of 10 based on 13 ratings