Internet Marketing
Door Michel Tel in Internet Marketing

Hoge positie in Google? Vergis je niet!

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 8.0/10 (13 beoordelingen)

Als ik in Google zoek op ‘internet marketing tips’ wil ik gelijk de meest relevante informatie vinden. Google helpt me daarbij door gepersonaliseerde zoekresultaten aan te bieden. Zoekresultaten die interessant zijn voor mij worden getoond op basis van mijn klikgedrag in het verleden. Klik ik in Google vaak op de pagina’s met internet marketing tips van Karel Geenen dan worden deze pagina’s vaker bovenin de zoekresultaten van Google getoond, wanneer ik zoek op ‘internet marketing tips’. In dit artikel vertel ik je meer over gepersonaliseerde zoekresultaten, wat het zijn, hoe ze werken én hoe je ze uit kunt schakelen.

"Mijn webshop staat op nummer 1 in Google, maar wanneer ik thuis zoek,
staat de webshop opeens op nummer 4. Hoe kan dit?"

Google houdt het klikgedrag bij

De gepersonaliseerde zoekresultaten worden niet alleen weergegeven, wanneer ik ben ingelogd via mijn persoonlijke Google Account, maar ook wanneer ik niet ben ingelogd. Zonder dat ik ben ingelogd, wordt mijn klikgedrag binnen Google bijhouden voor 180 dagen via een cookie in de browser. Wanneer je niet bent ingelogd, worden de zoekresultaten getoond op basis van het zoek- en klikgedrag, en maakt het niet uit wie de computer gebruikt.

 

Door de komst van gepersonaliseerde zoekresultaten binnen Google wordt het moeilijker om op basis van een korte termijn SEO-strategie veel organische bezoekers binnen te halen. Een goede metatitel, metadescription en categorieteksten vol keywords zijn niet voldoende. Relevante producten en kwalitatief goede content zijn belangrijk. Op basis van het klikgedrag bepaalt de bezoeker welke content belangrijk is.

Webshop op nummer 1 in Google?

Soms krijg ik de vraag waarom een webshop, wanneer er wordt gezocht in Google op een belangrijk keyword, in verschillende browsers op verschillende posities wordt getoond. In de meeste gevallen ontstaan dit verschil door gepersonaliseerde zoekresultaten. Of de vraag: klopt het dat mijn webshop op nummer 1 in Google staat, wanneer ik zoek op ‘product X’? Meestal ontstaat deze nummer positie, doordat je bent ingelogd via je Google Account en heel vaak op je eigen pagina’s hebt geklikt in Google.

Wanneer je bent ingelogd via een Google Account worden je persoonlijke zoekresultaten standaard bijgehouden. Klik je vaak op je eigen webshop in Google, dan wordt deze ook automatische hoger geplaatst in Google binnen je persoonlijke zoekresultaten!

Let op! Het klikgedrag, wanneer je bent ingelogd heeft geen invloed op de resultaten, wanneer je niet bent ingelogd.

Gepersonaliseerd zoeken uitschakelen

Wil je regelmatig de positie van jouw webshop in Google bekijken voor de belangrijke keywords zorg dan dat je de gepersonaliseerde zoekresultaten uit hebt staan. Zowel, wanneer je bent ingelogd als uitgelogd.

Niet ingelogd met een Google account?

Ben je niet ingelogd, verwijder eerst de cookies van je browser. En zorg er ook voor dat je de webgeschiedenis van Google hebt uitgeschakeld, zodat het zoekgedrag (tijdelijk) geen invloed heeft op de vertoningen in de zoekresultaten.

Webgeschiedenis verwijderen

Wanneer je niet bent ingelogd, kun je via de Google startpagina de Webgeschiedenis aanpassen via een link in de rechter bovenhoek.

Webgeschiedenis wissen binnen Google

Wanneer je de Webgeschiedenis hebt uitgeschakeld en vervolgens de cookies verwijderd, moet je de Webgeschiedenis nogmaals uitschakelen. Als je de cookies verwijdert zet Google de Webgescheidenis weer aan.

Gepersonaliseerde zoekresultaten uitschakelen voor een Google account

Als je de gepersonaliseerde zoekresultaten wil uitschakelen van je Google account wis dan de Webgeschiedenis van je account.

Webgeschiedenis wissen

Vind je het handig dat Google zoekresultaten laat zien die relevant zijn voor jou? Wil je deze functie niet uitschakelen, maar wel de normale zoekresultaten zien om te kijken hoe goed je eigen webshop scoort in Google? Voeg dan de volgende parameter toe aan de url in Google &pws=0

Zie bijvoorbeeld:

http://www.google.nl/#hl=nl&xhr=t&q=internet+marketing
&cp=10&pf=p&sclient=psy&source=hp&aq=0&aqi=&aql=&oq=internet+m
&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=1178eb21f272526
&biw=1267&bih=679&pws=0

Gepersonaliseerde zoekresulaten uitschakelen

Een nu testen…

In het volgende voorbeeld heb ik gezocht in Google op de woorden ‘internet marketing’. Hierbij staat de internet marketing website van Tonny Loorbach op positie 2. Een website die ik regelmatig bezoek.

Tonny Loorback zoekresultaten

Vervolgens heb ik nog een keer gezocht op ‘internet marketing’, maar hierbij heb ik de paramater ‘pws=0’ toegevoegd. Google toont nu de normale zoekresultaten, waarbij de website van Tonny op positie 3 staat.

Karel Geenen zoekresultaten

Tip: Controleer je regelmatig de positie van je webshop in Google? Sleep de volgende link naar je Firefox Bookmark Toolbar: Gepersonaliseerd zoeken uitschakelen. Met één klik, voeg je nu de parameter &pws=0 toe aan de zoekquery.

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 8.0/10 (13 beoordelingen)
Hoge positie in Google? Vergis je niet!, 8.0 out of 10 based on 13 ratings