Google Analytics
Door Michel Tel in Google Analytics

Google Webmaster Tools koppelen aan Google Analytics

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 8.0/10 (10 beoordelingen)

Google webmaster toolsDoor Google Webmaster Tools te koppelen aan Google Analytics krijg je verrassend veel nieuwe inzichten. Om de prestaties van de pagina’s van je webshop te bekijken, hoef je alleen nog maar in te loggen via Google Analytics. Zo heb je alle belangrijke data op één plek. Om beide account te koppelen, is het een vereiste dat je toegang hebt tot het Google Webmaster Tools account en het juiste Google Analytics Account en beide accounts gebruik maken van hetzelfde Google account.

Accounts koppelen vanuit Google Webmaster Tools?

Je koppelt beide account aan elkaar vanuit Google Webmaster Tools of vanuit Google Analytics. In Google Webmaster Tools vind je achter het account de mogelijkheid om een Google Analytics account te verifiëren en direct te koppelen.

Google Webmaster Tools koppelen

Een Google Webmaster account kan slechts gekoppeld worden aan één Google Analytics account. Zodra beide accounts gekoppeld zijn, heb je de mogelijkheid om vanuit Google Webmaster Tools direct te switchen naar het gekoppelde Google Analytics account. Ook heb je vanuit Google Webmaster Tools voortaan inzicht in nieuwe data van de verwijzende websites ‘referrals’. Je ziet naar welke pagina’s binnen je webshop deze links verwijzen.

Deze informatie is ook beschikbaar in Google Analytics, maar je hoeft niet meer te switchen tussen beide accounts. Data die je niet terugvindt in Google Analytics, maar wel in Google Webmaster Tools zijn de keywords die gebruikt zijn binnen de links om te verwijzen naar je webshop, de ankertekst. Deze informatie is ideaal om te gebruiken binnen je linkbuildingstrategie.

Welke data uit Google Webmaster Tools vind je in Google Analytics?

Nadat je beide accounts hebt gekoppeld, heb je meer inzicht in welke zoektermen hebben gezorgd voor bezoekers én wat de gemiddelde positie is van het zoekwoord binnen Google. Je ziet gelijk welke zoektermen goed scoren in Google en voor welke zoektermen je pagina’s kunt gaan optimaliseren. Erg handig wanneer je een keyword analyse uitvoert voor je webshop.

Google Analytics statistieken Google Webmaster Tools

Je vind deze informatie door te gaan naar Verkeersbronnen > Zoekmachineoptimalisatie > Zoekopdrachten. Als je het Google Analytics nog niet gekoppeld is, zie je hier de mogelijkheid om beide accounts alsnog te koppelen.

Accounts koppelen

Zodra de accounts gekoppeld zijn, heb je vanuit Google Analytics inzicht in de volgende informatie:

  • Zoekopdrachten: vertoningen, klikken, posities, en de CTR voor de top 1,000 zoekopdrachten
  • Bestemmingspagina’s: vertoningen, klikken, posities, en de CTR voor de top 1,000 bestemmingspagina’s
  • Geografische samenvatting: vertoningen, klikken, posities, en de CTR per land

Data uit Google Analytics

Deze waardevolle informatie kun je vervolgens op basis van de doelstellingen je webshop verder gaan analyseren.

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 8.0/10 (10 beoordelingen)
Google Webmaster Tools koppelen aan Google Analytics, 8.0 out of 10 based on 10 ratings