Google Analytics
Door Michel Tel in Google Analytics

Google Speed Testing: hoe snel is je webshop?

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 8.2/10 (9 beoordelingen)

Snelheid wordt door Google steeds meer gezien als een belangrijke factor bij het beoordelen van pagina’s, omdat steeds meer bezoekers pagina’s bekijken met o.a. mobiele apparaten. De laadsnelheid van pagina’s heeft een groot effect op de beleving van shopping via mobiele apparaten. 50% van de bezoekers verwacht dat pagina’s op mobiele apparaten net zo snel laden als de pagina’s op de computer thuis.

Pagina’s die langzaam laden, zijn frustrerend voor bezoekers en zorgen ervoor dat je uiteindelijk inkomsten uit je webshop misloopt. Uit een onderzoek van Gomez blijkt dat ruim 30% van de bezoekers van een website die langzaam laadt erover nadenkt om niet weer terug te komen. Zorg er dus voor dat de pagina’s zijn geladen, voordat een bezoeker wegklikt. Pagina’s die langzaam laden hebben vaak ook een hogere bouncerate dan pagina’s die binnen 1 seconden laden. Wanneer bezoekers merken dat pagina’s langzaam laden, klikt 49% van de bezoekers gelijk weg.

Uit het onderzoek van Gomez blijkt ook, dat de meerderheid van de bezoekers van websites meer waarde hecht aan een hoge snelheid van de pagina’s dan aan extra functionaliteiten. Slechts 1 op de 5 bezoekers hecht meer waarde aan functionaliteiten dan aan snelheid. Behalve als het gaat om de functionaliteit van een website van een bank, een reiswebsite of een medische website.

De snelheid van landingspagina’s en Adwords

De laadsnelheid van landingspagina’s heeft tevens invloed op de kwaliteitscore van de zoekwoorden binnen een Adwords campagne. Een landingspagina met een hoge kwaliteit, unieke en relevante content heeft een grote kans uiteindelijk een lagere CPC te betalen binnen een Adwords campagne.

Op dit moment is de laadtijd van een landingspagina de tijd die Google nodig heeft om alle html-code te laden. De laadtijdscore van een zoekwoord is gebaseerd op de gemiddelde laadtijd van de landingspagina’s in de advertentiegroep en alle andere landingspagina’s binnen het account.

Laadtijd van bestemmingspagina

Google Site speed rapport in Google Analytics

Voordat je de snelheid van je pagina’s kunt verbeteren, gaan we eerst de snelheid van je pagina’s meten. In de beta-versie van de nieuwe Google Analytics is het mogelijk om de snelheid van je pagina’s te meten. Je ziet gelijk welke pagina’s snel en langzaam laden binnen je webshop. Het is heel handig dat je ook per regio kan zien, hoe snel je pagina’s laden en hoe snel een pagina laadt binnen de verschillende browser, zoals Firefox en Safari.

Met name het optimaliseren van de laadsnelheid van pagina’s binnen verschillende browsers is belangrijk. Welke browser gebruiken de bezoekers van je webshop? Hoe snel laden de pagina’s in deze browser?

Standaard zie je geen statistieken van de laadtijd in Google Analytics. In het Google Site Speed rapport staan dan ook standaard alle waardes op ‘0’. Voordat je de Site Speed kunt meten, voeg je een stukje code toe aan het Asynchrone Google Analytics script in de header van alle pagina’s binnen je webshop. In dit geval ga ik er vanuit dat je standaard gebruik maakt van het Asynchrone Google Analytics script. Zo niet, lees dan nog even het artikel over het plaatsen van het Asynchrone Google Analytics script.

De statistieken in Google Analytics worden pas getoond, wanneer je de onderstaande regel toevoegt aan het Google Analytics script:

_gaq.push([‘_trackPageLoadTime’]);

Plaats de bovenstaande regel op exact dezelfde plek als in het onderstaande script:

<script type=”text/javascript”>
var _gaq = _gaq || [];
_gaq.push([‘_setAccount’, ‘UA-XXXXX-X’]);
_gaq.push([‘_trackPageview’]);
_gaq.push([‘_trackPageLoadTime’]);
(function() {
var ga = document.createElement(‘script’); ga.type = ‘text/javascript’; ga.async = true;
ga.src = (‘https:’ == document.location.protocol ? ‘https://ssl’ : ‘http://www’) + ‘.google-analytics.com/ga.js’;
var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
})();
</script>

Meestal duurt het een tijdje, voordat de eerste data verzamelt is en de statistieken zichtbaar worden in Google Analytics. De Site Speed rapportage in Google Analytics geeft je antwoord op bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Welke van de pagina’s met een hoge conversie laden het snelst?
  • Welke browser zorgt voor snelheidsproblemen bij het laden van pagina’s? In welke browser laden je pagina’s langzaam of juist snel?
  • Welke pagina(’s) binnen je webshop heeft de langste laadtijd?
  • Is er een relatie tussen pagina’s die langzaam laden en de bouncepercentages binnen je webshop?
  • In welke regio’s of landen is de laadtijd van je pagina’s hoger of lager dan het gemiddelde?

Google Site speed

De laadtijd van een pagina wordt gemeten tussen het moment, waarop de bezoeker op een link klikt en het moment dat de volledige pagina geladen is. Zodra je pagina’s hebt gevonden die langzaam laden, is het belangrijk om te analyseren wat de oorzaak hiervan is. Het laden van grote afbeeldingen (aantal kb’s) kost vaak veel tijd en maken je pagina’s langzamer. Je kunt de afbeelding eenvoudig verkleinen met Smushit.

De snelheid van pagina’s meten in Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools biedt de mogelijkheid om de performance en de snelheid van je webshop te meten. Google is op dit moment nog aan het testen met deze functionaliteiten, maar de functie zal waarschijnlijk nog verder worden uitgebreid. Op basis van alle data die Google heeft verzameld, kun je zien wat de gemiddelde laadtijd is van je webshop en hoe de laadtijd zich de afgelopen maanden heeft ontwikkeld. Ook vind je er suggesties om je pagina’s sneller te maken.

De informatie in Google Webmaster tools wordt verzameld van gebruikers die de Google Toolbar hebben geïnstalleerd en de optie PageRank hebben ingeschakeld. Deze gegevens zijn dus nog niet heel erg betrouwbaar.

Gemeten in Google Webmaster Tools duurt het laden van pagina’s binnen deze webshop gemiddeld 3,1 seconde.

Snelheid Google Webmaster Tools

Google biedt nog een hulpmiddel om de snelheid van je pagina’s te meten: de Google Page Speed Online tool. Het meest waardevolle van deze tool is dat je gelijk te zien krijgt op welke manier je pagina’s sneller kunt maken. Handige tips om de laadsnelheid van je webshop te verbeteren. De tips zijn verdeeld in tips met hoge prioriteit, middelmatige priotriteit en lage prioriteit.

De onderstaande webshop heeft op dit moment een Page Speed Score van 61% voor mobiele apparaten.

Laadsnelheid pagina's

Dezelfde webshop heeft op dit moment een Page Speed Score van 68% voor desktop browsers.

Laadtijd pagina's browser

Tool Tip: Wil je de laadtijd van je webshop goed doormeten? Maak dan gebruik van de gratis online tool van Watchmouse: http://loads.in/ Het waterfal-model kan je bijvoorbeeld nieuwe inzichten geven in welke onderdelen van je webshop in welke volgorde worden geladen.

Load.in laadtijd pagina's

Heb je zelf tips om de snelheid van je pagina’s te testen? Laat het weten. 🙂

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 8.2/10 (9 beoordelingen)
Google Speed Testing: hoe snel is je webshop?, 8.2 out of 10 based on 9 ratings