Webshops
Door Michel Tel in Webshops

Google Shopping: Een succesvolle product feed maken…

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 8.2/10 (10 beoordelingen)

[Update] Vanaf 22 september 2011 is het verplicht om het attribuut afbeeldingslink [image_link] te gebruiken voor de Google Shopping feed in de landen Italië, Spanje, Nederland, China en Australië.

Google is continu bezig om de informatieverstrekking te verbeteren. Alles draait om relevantie. Google wil bezoekers altijd de meest waardevolle en relevantie informatie geven. Sinds kort worden producten ook direct aangeboden in Google via Google Shopping. Google kijkt in Google Shopping ook naar de relevantie van de producten die je aanbiedt binnen een webshop. Zoek je in Google Shopping naar een bepaalt type of merk schoenen dan zal Google er naar streven je relevante zoekresultaten te tonen. Het doel is online winkelen beter te maken.

Google gaat hierbij steeds een stapje verder en heeft al aangegeven dat de beoordelingen van een product heel belangrijk zijn voor opname in Google Shopping. In het algemeen is het goed om te werken aan de beoordelingen van je producten.

Google Shopping

Om er zeker van te zijn dat de producten uit je webshop regelmatig worden weergegeven, heb ik in dit artikel een opsomming gemaakt van de verplichte en aanbevolen kenmerken van de productfeed voor Google Shopping.

Veel bezoekers van webshops laten zich in eerste instantie leiden door productafbeeldingen. Goede productafbeeldingen zijn een belangrijke factor om online verkoop te stimuleren. Hoe duidelijker en aansprekender de foto’s zijn, des te groter is de kans dat bezoekers producten online kopen. Volgens Bryan Eissenberg (een van Eissenberg brothers) kunnen goede productfoto’s de conversie van een webshop verhogen met 147%. Een hoge CTR en conversie betekent voor Google blije bezoekers en dat is wat Google graag wil.

Een link naar de productafbeeldingen

Om een hoge conversie verder te stimuleren, is het voor webshopeigenaren binnenkort verplicht om de afbeeldinglink [image_link] op te nemen in de feed voor Google Shopping. Alle producten binnen de feed krijgen een link naar de afbeelding van het product. Zo komen er geen producten meer te staan in Google Shopping zonder afbeelding.

Google heeft inmiddels een lange lijst met kenmerken die verplicht zijn of worden aanbevolen. De meeste kenmerken zijn verplicht voor elk type product, maar sommige kenmerken zijn alleen verplicht voor producten zoals kleding, denk hierbij aan de maat etc.

De verplichte attributen …

Het is verplicht om elk product in de productfeed een uniek id mee te geven [id]. Doe je dit niet dan worden je producten afgekeurd. Binnen een Magento webshop komen deze id’s meestal overeen met de SKU’s van de producten. Ook wanneer je meerdere feeds gebruikt binnen hetzelfde Google Merchant Center account zijn unieke id’s verplicht. Een id bestaat uit een reeks letters en/of cijfers.

Ook is het verplicht dat elk product een titel heeft [titel]. Je kunt het beste elke product een unieke titel meegeven. Belangrijk bij de titel zijn de naam van het product, het merk en eventueel kleur of maat. Binnen de titel is het niet toegestaan om veel hoofdletters te gebruiken of om verkoop-stimulerende-woorden op te nemen, zoals snelle levering of gratis verzending.

Besteed veel aandacht aan de omschrijvingen van de producten [description]. Google gebruikt deze beschrijvingen om je producten te vinden en te tonen als deze overeenkomt met het zoekgedrag van de bezoeker. Google adviseert om voor de omschrijving gebruik te maken van 500 tot 1000 tekens. Toon zo veel mogelijk relevantie informatie van het product, zoals het gebruik of de werking van het product. Ook hierbij geldt: gebruik geen promotionele teksten!

Categorieën volgens de taxonomie van Google

Een aanbevolen kenmerk is de Google productcategorie [google_product_category]. Dit kenmerk is voor de Nederlandse markt nog niet verplicht, maar ik verwacht dat dit binnenkort ook een verplicht kenmerk gaat worden. Het advies is om dit attribuut dus ook mee te nemen in de feed.

De categorieën van Google zijn niet gelijk aan de categorieën die je gebruikt binnen je eigen webshop. Het zijn categorieën die door Google zelf zijn gekozen. Elk product wordt gekoppeld aan een categorie volgens de taxonomie van Google, zodat de producten zichtbaar worden binnen Google Shopping. Dit kenmerk wordt aanbevolen voor alle productcategorieën. Gebruik de categorieën die het beste bij de producten passen.

Bij het producttype [product_type] geef je de categorieën volgens de structuur van je eigen webshop. Een product kan voorkomen in meerdere categorieën. Let er op dat je hierbij ook zowel de hoofdcategorieën opneemt als de subcategorieën.

Google Shopping feed

Link naar het product

Dé belangrijkste kenmerken voor Google Shopping zijn de urls naar de productpagina’s binnen je webshop [link]. Deze bestemmingspagina’s moeten kloppen met het product dat wordt aangeboden. Je kunt aan deze urls een UTM tracking code meegeven, zodat je in Google Analytics het aantal klikken vanuit Google Shopping kunt meten. In een andere artikel heb ik uitgelegd hoe je het aantal bezoekers vanuit Google Shopping kunt meten.

Je kunt alleen urls toevoegen van de webshop, waarvoor het Google Merchant Center is geverifieerd. Als je wijzigingen doorvoerd aan de productpagina’s en deze tijdelijk niet te vinden zijn, is het slim om deze producten ook tijdelijk te verwijderen uit Google Shopping. Anders doet Google dit misschien voor je…

Extra afbeelding toevoegen

Zoals ik al eerder aangaf, is het verplicht om een link op te nemen naar de afbeelding van het product. Heb je meer afbeeldingen van het product, zoals een close-up dan is het verplicht om ook een link naar deze afbeeldingen op te nemen in de productfeed [additional_image_link] . Je kunt maximaal 10 extra foto’s toevoegen per product.

De staat van het product

Voor Google Shopping is het ook verplicht om de staat van de producten op te nemen [condition]. Met de status wordt bedoeld of het een nieuw, gebruikt of opgeknapt product is. Voor de meeste webshops kan deze standaard worden ingesteld op ‘nieuw’. Deze producten zijn nog nooit gebruikt en hebben een originele verpakking.

Producten en voorraad up-to-date

Het is belangrijk dat de voorraad en de prijzen in Google Shopping overeenkomen met de voorraad en prijzen in je webshop. Google hecht veel waarde aan betrouwbare informatie. Zij controleren regelmatig of de voorraad in Google Shopping overeenkomt met de voorraad in je webshop. Als de voorraad en prijzen regelmatig veranderen, zorg dan dat de productfeed wordt geüpdatet.

Neem altijd de prijs van de producten mee in de feed voor Google Shopping [price]. De prijs inclusief btw moet worden meegegeven in de feed en noem hierbij altijd de prijs per eenheid. Heb je producten die sterk zijn afgeprijsd of in de uitverkoop zijn, maak dan naast het kenmerk [price] gebruik van het kenmerk [sale_price] en plaats deze prijs duidelijk op de productpagina.

Laat ook zien voor welke periode de actieprijs geldig is en maak gebruik van het kenmerk [sales_price_effective_date].

Unieke artikelnummers en merken

Voor Google Shopping is het noodzakelijk dat elk artikel uit de webshop een unieke code krijgt. Zo kan Google gelijke producten herkennen en wordt het voor bezoekers eenvoudiger om binnen Google Shopping producten te vergelijken op basis van prijs of beoordelingen. Deze unieke code is niet gelijk aan het product-id of SKU van het product.

Het is verplicht om minimaal 2 van de volgende kernmerken op te nemen in de feed:

  • De GTIN-nummers van de producten [gtin]. Binnen Europa is het GTIN-nummer gelijk aan het EAN-nummer van een product. Het Europees artikelnummer is een streepjes code die standaard wordt meegegeven aan elk product dat wordt gemaakt binnen de EU. In Noord-Amerike worden deze nummer UPC nummer genoemd en producten die in Japan worden gemaakt krijgen standaard een JAN-code. De EAN-codes zijn niet verplicht voor kleding of andere op maat gemaakt producten. Je kunt voor deze producten een vrijstelling aanvragen.
  • Het merk van het product [brand]. Heb je zelf producten laten maken dan mag je hier de bedrijfsnaam of winkel opgaven.
  • Het artikelnummer van het producent of het merk [mpn]. Dit artikelnummer moet altijd uniek zijn.

Google Shopping en kleding

Voor je online kleding in je webshop? Google vindt het belangrijk dat je duidelijk aangeeft in welke variaties de producten beschikbaar zijn. Deze kenmerken zijn niet verplicht, maar zorgen er wel voor dat je producten optimaal worden weergegeven binnen Google Shopping. De kans is groot dat deze kenmerken in de toekomst wel verplicht worden.

Geef aan in welke maten, kleuren en met welke patronen de kleding beschikbaar is. Voeg elke variant van het product toe aan de feed voor Google Shopping en geef elk product een unieke id.

De varianten van een product moeten behoren tot dezelfde groep producten en dezelfde groeps-id bevatten [item_group_id]. Geef bij elk product ook de kleur op van elke variant [color], de stof of het materiaal waar het van gemaakt is [material], het patroon [pattern] en het formaat van het product aan [size]. Neem deze kenmerken in ieder geval op voor de Google productcategorieën: kleding en schoenen.

Geef bij de kleding en schoenen ook aan voor wie het product is [gender]. Is het kledingstuk bijvoorbeeld geschikt voor mannen [male], vrouwen [female] of voor beiden [unisex]. Daarnaast wil Google graag weten voor welke leefdtijdsgroep het product is [age_group]. Is het product voor volwassenen is [adult] of kinderen [kids].

De verzendkosten tonen in de productfeed

De hoogte van de verzendkosten is een belangrijk indicator voor bezoekers om wel of geen producten online te bestellen. De verzendkosten zijn van invloed op de conversie van de webshop. Bereken je verzendkosten? Zorg dan dat je de verzendkosten toont in de productfeed [shipping].

Deze verzendkosten overschijven de waarde van de verzendkosten die je opgeeft in het Google Merchant Center. In het Google Merchant Center geef je aan of je vaste of variabele verzendkosten berekent (op basis van gewicht of afstand). Geef in de feed ook aan voor welk land de verzendkosten gelden, bijvoorbeeld NL, BE of GB.

Vermeld het verzendgewicht als je gebruik maakt va variabale verzendkosten [shipping_weight]. Google toont de verzendkosten op basis van het gewicht van een product.

Google Shopping Shipping weight

Conclusie

Google is continu bezig op de producten in Google Shopping te verbeteren. Alles draait om relevantie van het product. Zorg altijd voor een complete productfeed. Hoe completer de feed, hoe groter de kans dat je producten volledig en regelmatig getoond worden in Google Shopping. Veel kenmerken zijn op dit moment nog niet verplicht in Nederland. Het is echter wachten op het moment dat ook deze kenmerken verplicht worden voor webshops die zich richten op Nederland. Als je nu alvast de feed optimaliseert, ben je in ieder geval de concurrenten een stapje voor.

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 8.2/10 (10 beoordelingen)
Google Shopping: Een succesvolle product feed maken..., 8.2 out of 10 based on 10 ratings