Google Analytics
Door Michel Tel in Google Analytics

Google Analytics Account of Profielen?

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 6.7/10 (11 beoordelingen)

Een webshop koppelen aan Google Analytics is niet moeilijk. In enkele stappen heb je inzicht in de statistieken van je webshop. je plaatst eenvoudig het asynchrone Google Analytics script op alle pagina’s van je webshop. Maar wat doe je als twee of meerdere webshops hebt? Koppel je deze aan hetzelfde Google Analytics Account? Of maak je voor elke webshop een eigen account? Om het overzichtelijk te houden, is het slim om voor elke shop een Google Analytics account aan te maken. Elke webshop heeft een unieke UA-code.

Heb je eenmaal de keuze hebt gemaakt om te werken met één Google Analytics account met daaronder meerdere profielen (lees, webshops), dan staat dit vast. Een profiel kun je namelijk niet omzetten naar een account. Ga je een profiel omzetten naar een Google Analytics account, dan betekent dit dat je alle historische data in Google Analytics kwijt bent. Mijn advies: denk goed na, voordat je een webshop gaat koppelen aan Google Analytics en maak voor elke webshop een eigen Google Analytics account aan.

Google Analytics accounts of profielen?

Heb je één account en heb je elke webshop ingesteld als een profiel? Maak dan een nieuw Google Analytics account aan voor elke webshop. Het grote nadeel is wel dat alle bestaande data in Google Analytics verloren gaat. Als je in Google Analytics een nieuw account wil aanmaken, dan heb je in ieder geval een Google account nodig.

Het voordeel van werken met meerdere Google Accounts is dat je een internet markerteer of online marketingbureau eenvoudig beheerderstoegang kunt geven tot het Google Analytics account van één van de webshops. Werk je met meerdere webshop en heb je deze ingesteld als profielen dan heeft het online marketingbureau met beheerrechten ook gelijk inzicht in de statistieken van al je andere webshops.

Profiel Google Analytics Toevoegen

Een andere groot nadeel van het instellen van verschillende webshops als profielen onder één Google Analytics account is dat je slechts één Google Adwords account kunt koppelen aan een Google Analytics account. Werk je met verschillende profielen dan kun je deze niet koppelen aan verschillende Google Adwords accounts. Hierdoor zijn de resultaten uit Adwords niet te meten in Google Analytics.

Binnen het Google Analytics account heb je de mogelijkheid om maximaal 25 accounts te koppelen.

Waar gebruik je dan Google Analytics profielen voor?

Als je een nieuw profiel aanmaakt in Google Analytics kies er dan voor om een extra profiel toe te voegen voor een bestaand domein. Met een profiel maak je bepaalde data wel of niet zichtbaar binnen Google Analytics. Google Analytics profielen zijn bedoelt om bijvoorbeeld data van externe websites, zoals affiliate website te meten en te filteren, zodat deze data de originele statistieken in Google Analytics niet beïnvloedt.

Profielen in Google Analytics

Met Google Analytics profielen kunnen je data filteren. Je kunt bijvoorbeeld alle bezoekers uit een bepaald land meten in een profiel, bezoekers van een website uitsluiten binnen een profiel of alle data van een submap (www.domeinnaam.nl/weblog of subdomein (weblog.domeinnaam.nl) meten binnen Google Analytics. Standaard maak ik altijd een SEO profiel aan om de rankings van keywords zichtbaar te maken in Google Analytics. Met dank aan André Scholten.

Met profielen kun je heel specifiek data vergelijken of rapportages maken van bepaalde verkeersbronnen en verkeer binnen submappen en subdomeinen van je webshop. Binnen het Google Analytics account kun je maximaal 50 profielen aanmaken.

Master Profiel in Google Analytics gebruiken

Mijn advies is om altijd een Master profiel te gebruiken binnen je Google Analytics account. Dit profiel is het hoofdprofiel, waarbinnen alle data wordt gemeten, zonder filters e.d. Met het Master profiel heb je altijd de originele en volledige data beschikbaar in Google Analytics.

Wil je data gaan meten voor bijvoorbeeld een interne campagne of het verkeer via affiliate websites maak dan altijd een kopie van het hoofdprofiel. Gebruik het hoofdprofiel als basis voor andere profielen binnen het account.

Met een behoudt van een Master profiel kun je zonder zorgen werken aan je data, filters instellen en bronnen uitsluiten.

Ik adviseer altijd om verschillende webshops te beheren binnen verschillende accounts en de profielen alleen te gebruiken voor het filteren van data. Regelmatig krijg ik toegang tot Google Analytics account, waarbij verschillende webshops staan ingesteld als profielen. Gebruik jij voor elke webshop een ander Google Analytics account?

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 6.7/10 (11 beoordelingen)
Google Analytics Account of Profielen? , 6.7 out of 10 based on 11 ratings