Adwords
Door Michel Tel in Adwords

Zoekveld in je advertenties? Gebruik de AdWords Site Search Extensie!

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 8.3/10 (32 beoordelingen)

Google Adwords logoGoogle is weer volop aan het testen met nieuwe functionaliteiten binnen Google AdWords. Zo gaf Google onlangs al aan dat ze aan het testen zijn met het tonen van klantenbeoordelingen binnen Ads (de review extensie). Een van deze nieuwste functies is het tonen van een zoekveld in binnen de advertentie. Dit is een bèta-functie die op dit moment beschikbaar is voor een select aantal webwinkels.

Vandaag zag ik de eerste advertenties voorbij komen van o.a. Conrad.nl die gebruik maken van deze form-extensie. Beter bekend als de Google AdWords Site Search extensie. Als je deze extensie activeert wordt er een extra regel met een zoekveld toegevoegd aan de Google advertenties. Bezoekers hebben de mogelijkheid om via dit zoekveld gelijk een zoekopdracht uit te voeren binnen de webwinkel. De bezoeker gaat gelijk naar de pagina met zoekresultaten binnen de webwinkel.

Google Site Search extensie

Naast een zoekveld is het ook mogelijk om bijvoorbeeld een formulier voor de aanvraag van een catalogus direct te tonen in Google AdWords. Of de inschrijving voor de nieuwsbrief van een webwinkel. Grote kans dat het succespercentage van een catalogus-aanvraag omhoog schiet.

Mijn verwachting van deze Site Search Extensie?

Ik verwacht dat door deze extensie de CTR (doorklikratio) van de advertenties stijgt, doordat de zichtbaarheid wordt vergroot. Een hogere CTR betekent vaak ook een hogere kwaliteitsscore en daarmee een lagere CPC. Echter denk ik niet dat veel bezoekers gebruik maken van deze functionaliteit, omdat bezoeker niet gewend zijn om binnen Google nogmaals een zoekopdracht uit te voeren.

Bezoekers zijn gewend om te klikken op een advertentie, zonder dynamiek en directe interactie. Daarnaast is het zoekveld vrij klein en is het niet gelijk zichtbaar dat je een zoekopdracht uitvoert binnen de webwinkel.

Wat betekent dit voor webwinkels?

Voor webwinkels is het slim om (nog) meer aandacht te besteden aan de interne zoekfunctie. Denk bijvoorbeeld aan het afvangen van synoniemen of het aanbieden van alternatievn, zodat het bouncepercentage zo laag mogelijk is op de landingspagina’s. Uiteindelijk heeft een laag bouncepercentage ook weer invloed op de positie van de advertenties in AdWords. Denk hierbij ook aan het aanvangen van zoekopdrachten met misspellingen.

Oké ik ben benieuwd, wat verwacht jij van deze extensie?

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 8.3/10 (32 beoordelingen)
Zoekveld in je advertenties? Gebruik de AdWords Site Search Extensie!, 8.3 out of 10 based on 32 ratings