Adwords
Door Michel Tel in Adwords

Producten in Google met Adwords productvermeldingen

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 7.9/10 (11 beoordelingen)

Google Product search

Dat het belangrijk is om een goede productfeed voor Google Shopping te hebben, wisten we natuurlijk al een tijdje. Google onderstreept dit nog maar eens! Sinds kort is het voor webwinkels mogelijk om producten direct in Google Adwords te tonen. Bezoekers zien in Google gelijk de afbeeldingen en prijzen van jouw producten staan. De advertenties met productvermeldingen verhogen de kans dat bezoekers doorklikken op jouw advertenties in Google.

Het was al langere tijd mogelijk om door Google Shopping te koppelen aan Google Adwords je producten zichtbaar te maken in de Adwordst tekstadvertenties via de productextenties. Uit verschillende testen die ik heb gedraaid, blijkt dat de ROI van advertenties met producten hoger ligt dan de standaard tekstadvertenties.

Als meer bezoekers op jouw advertenties klikken, heeft dit ook weer een positief effect op de kwaliteitsscore van de zoektermen en dalen de Adwords kosten. Ik verwacht dat de nieuwe Adwords productvermeldingen gaan zorgen voor nog meer (kwalitatieve)bezoekers.

momentsleutel - Google product search

Een voorbeeld van de Adwords productvermeldingen in Google. De producten worden aan de rechterkant getoond. 

Google als productvergelijker

Google wordt steeds meer een productvergelijker en wordt nog meer de schakel tussen de koper en jouw webshop. Bezoekers kunnen net als binnen Google Shopping gelijk al een keuze maken op basis van de afbeelding en de prijs van een product. Tot nu toe werden vooral de bekende prijsvergelijkers, zoals Beslist.nl en Kieskeurig.nl gebruikt voor het vergelijken van producten.

De Google advertenties met productvermeldingen worden in de rechter bovenhoek getoond als je zoekt in Google. Op deze manier is het voor de bezoeker duidelijk dat het hier gaat om gesponsorde links en niet om bijvoorbeeld de Google Images.

Productfeed voor Google Shopping verbeteren

Om er voor te zorgen dat jouw producten ook daadwerkelijk getoond worden binnen Adwords is het belangrijk dat je Google Shopping feed is geoptimaliseerd en voldoet aan de richtlijnen van Google. Op basis van de producten in de productfeed kijkt Google of een advertentie wordt weergegeven. Google kijkt voornamelijk naar de naam van je producten en de productomschrijving. 

Neem de volgende kenmerken in ieder geval op binnen de productfeed van je webwinkel om er zeker van te zijn dat jouw producten optimaal worden getoond:
 
  • het unieke id van een product [id]
  • het merk van het product [brand]
  • de titel van het product [titel]
  • de omschrijving van het product [description]
  • de prijs van het product [price]
  • de staat van het product, bijvoorbeeld nieuw [condition]
  • een link naar de afbeelding van het product [image_link]
  • een link die verwijst naar de productpagina binnen de webshop [link]

Daarnaast is het belangrijk dat je de naam van je bedrijf of de website op de juiste manier invult binnen het Google Merchant Center. Deze naam wordt namelijk ook getoond bij de advertenties.

Google Merchant Center kinderstoel

De webshop Babysupershop heeft waarschijnlijk de naam van de webshop niet goed ingevuld in Google Webmaster Tools.

De advertenties die werken met productextensies worden geactiveerd via zoektermen die zijn opgenomen in een Google Adwords campagne. De vernieuwde productvermeldingen in Google staan hier los van. Google laat je producten zien op basis van de zoekterm die een bezoeker in Google invoert. Vervolgens kijkt Google welke producten overeenkomen. Deze informatie haalt Google zelf uit je productfeed en toont de juiste informatie. 

Deze manier van adverteren kan heel waardevol zijn als je bijvoorbeeld producten biedt die merk-gevoelig zijn. Denk bijvoorbeeld aan tassen, schoenen en kinderkleding. De productfoto’s, de prijs en het merk zijn voor deze bezoekers heel belangrijk tijdens de zoektocht naar het juiste product. 

Tip: Zorg dat je productfoto’s opvallend zijn, want naast de prijs zorgt een goede foto ervoor dat meer bezoekers jouw webshop bezoeken. Probeer bijvoorbeeld eens een andere uitsnede van een product te tonen. 

Een klein nadeel van de productvermeldingen is dat je als webwinkel eigenaar weinig invloed hebt op de positie waar jouw product wordt getoond en welk product wordt getoond. Het is niet mogelijk om te bieden op zoektermen voor deze advertenties. Ik verwacht overigens dat dit in de toekomst wel mogelijk wordt. 

Google Merchant Center koppelen aan Google Adwords

Voordat de producten uit je webshop getoond worden in Google Adwords is het van belang dat je Google Shopping koppelt aan Google Adwords via het Merchant Center. In het Google Merchant Center voeg je het id van het Adwords account toe. Het is zelfs mogelijk om meerdere Adwords accounts te koppelen aan een Google Merchant Center. 

Google Merchant Center

Vanuit Google Merchant Center stel je een campagne in met productvermeldingen. 

Vervolgens zet je vanuit het Google Merchant Center een campagne op met advertenties met productvermeldingen. Je maakt dan een afzonderlijke campagne zonder zoektermen en advertentieteksten. Binnen elke campagne stel je één of meerdere doelen in. Met deze doelen stel je in welke producten geschikt zijn om te worden getoond binnen de productvermeldingen. Je kunt voor een advertentiegroep meerdere productdoelen instellen. 

Google Adwords productvermeldingen - doelen

Binnen advertentiegroepen is het mogelijk om doelen in te stellen voor de Adwords advertenties. 

Conclusie:

De Adwords productvermeldingen is een mooie kans voor webwinkels om producten nog meer onder aandacht te brengen en daarnaast de kosten voor prijsvergelijkers te verlagen. Ik verwacht dat Google de productvermeldingen de komende maanden verder gaat verbeteren en uitbreiden. Dit wordt een steeds belangrijker marketinginstrument voor webwinkels. Uitgangspunt is een geoptimaliseerde productfeed binnen Google Merchant Center. Een goede feed is de basis voor succesvolle campagnes, een hoge CTR en uiteindelijk meer omzet.

In de VS wordt er op dit moment getest met het bieden voor de productvermeldingen op basis van CPA. Dit houdt in dat de webwinkeigenaar een percentage betaalt voor elke bezoeker die na het klikken op een productvermelding een product koopt. Dit is vergelijkbaar met het promoten van je artikelen via affiliates zoals Twenga en Actiecode.nl.

Mijn ervaringen met productvermeldingen in Google Adwords zijn positief. Maak jij al gebruik van deze productvermeldingen? Zo ja, wat zijn jouw ervaringen?

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 7.9/10 (11 beoordelingen)
Producten in Google met Adwords productvermeldingen, 7.9 out of 10 based on 11 ratings