Google Analytics
Door Michel Tel in Google Analytics

Doelen instellen in Google Analytics

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 7.6/10 (41 beoordelingen)

Doelen in Google AnalyticsUit verschillende analyses die ik heb gemaakt, blijkt dat 40% van de webshops geen doelen heeft ingesteld in Google Analytics. Wil je meten hoeveel verkopen er zijn in je webshop? Hoeveel bezoekers op maandag het contactformulier hebben ingevuld? Of hoeveel bezoekers zich de afgelopen maand hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief? In Google Analytics is het mogelijk om doelen in te stellen. In de basis is het verkopen van een product een doel, maar ook het aanvragen van een magazine of het aanvragen van een nieuwsbrief zijn doelen.

Een bedankpagina instellen om doelen te meten

Een doel wordt pas gemeten als een bezoeker op een bedankpagina komt en het doel met succes heeft volbracht. De uiteindelijk actie (conversie) wordt gemeten in Google Analytics.

Het instellen van doelen in Google Analytics is een van de belangrijkste functies om het succes van je webshop te meten. Voordat je Google Analytics volledig gaat inrichten is het belangrijk dat je voor jezelf helder hebt, welke doelen je wil gaan meten. Doe dit bij voorkeur voordat je nieuwe webshop online wordt gezet, anders mis je namelijk waardevolle data.

Doelen meten in Google Analytics

Op basis van het aantal behaalde doelen kun je eenvoudig de conversie van je webshop berekenen. De conversie van het aantal verkopen = het aan verkopen / het aantal bezoekers x 100%

Voorbeeld: als je per dag 20 verkopen hebt en 800 bezoekers in je webshop dan is de conversie 2,5%.

Op basis van het aantal behaalde doelen en en de conversie kun je de webshop optimaliseren en de conversie stap voor stap verhogen.

Hoe stel je doelen in Google Analytics in?

Webshopeigenaren kunnen zelf de doelen instellen in Google Analytics. In Google Analytics is het mogelijk om 4 sets van 5 doelen in te stellen. Om doelen in te stellen hebben je in ieder geval beheerdersrechten nodig van het Google Analytics account(!)

Als je inlogt in de nieuwe versie van Google Analytics klik je in rechterhoek op het tandwiel.

doelen instellen

Vervolgens klik je op het tabblad ‘doelen’.

Google Analytics doelen instellen.Hier geef je het doel een naam en voeg je de bestemmings-url toe van de bedankpagina. In het voorbeeld heb ik de bedankpagina ingevuld om het aantal contactaanvragen van een webshop te meten: /contact-bedankt

Bestemmingsurl van het doel

Binnen het doel is het ook mogelijk om trechters in te stellen. Met trechter kun je zien waar bezoekers afhaken binnen bijvoorbeeld de checkoutpagina’s van je webshop.

Welke doelen kan ik instellen?

Binnen Google Analytics heb je de mogelijkheid om verschillende doelen in te stellen. Enkele voorbeelden van acties die veel webshops als doel hebben ingesteld:

  • het kopen van een product
  • het inschrijven voor een nieuwsbrief
  • het registreren voor een account
  • het aanvragen van een offerte
  • het bezoeken van minimaal 5 pagina’s

Account aanmaken doel in Google Analytics

Als je alle doelen hebt ingesteld, test dan goed of de doelen ook daadwerkelijk gemeten worden in Google Analytics. Ook wanneer je de structuur van de URLs aanpast, is het goed om te testen of alle bedankpagina’s nog werken en conversies worden geregistreerd.

Ben je al bekend met het instellen van doelen voor de verkopen en nieuwsbriefaanvragen? Het is ook mogelijk om doelen in te stellen voor bijvoorbeeld een minimaal aantal bezochte pagina’s of een minimale gemiddelde tijd op de webshop.

Doelen in Google Analytics

Heb je de webshop uitgebreid met productomschrijvingen en wil je weten of deze omschrijvingen ook daadwerkelijk worden gelezen door de bezoekers dan kun je een doel instellen op de gemiddelde tijd op de webshop van bezoekers (engagement goals).

Naast dat de webteksten ook waardevol zijn voor Google weet je ook of deze webteksten worden gelezen. Ook kun je video’s toevoegen aan de pagina’s om de gemiddelde bezoekerstijd op je webshop verhogen.

Tip: Heb je een webshop dan is het advies om naast doelen ook de e-commerce tracking in te stellen voor je webshop. Naast het aantal verkopen zie je in Google Analytics ook de opbrengsten en de gemiddelde waarde per bezoeker. Je ziet gelijk hoeveel waarde de verschillende zoektermen hebben.

Het meten van acties in Google Analytics zonder bedankpagina

Het is ook mogelijk om in Google Analytics het klikken op een link te meten. Je geeft aan de link een stukje code mee en Google Analytics ziet het klikken op de link als een virtuele paginaweergave. Google Analytics meet dit als het tonen van een nieuwe pagina (bedankpagina). Op deze manier kun je eenvoudig meten hoe vaak een .pdf bestand met de handleiding van een product is gedownload of hoe vaak een formulier voor het retour sturen van een product is gedownload.

Het nadeel van het meten van doelen door gebruik te maken van een virtuele paginaweergave is dat deze pagina wordt gemeten als een bezochte pagina, terwijl het eigenlijk geen echte pagina is. Dit kan een vertekend beeld geven van het aantal bekeken pagina’s.

Pagina weergaves Google Analytics

Daarnaast is het mogelijk om op basis van event tracking te meten hoe vaak een iemand op een link heeft klikt, echter in de oude versie van Google Analytics kunnen deze niet als doel worden ingesteld.

Sinds de nieuwe versie van Google Analytics is het ook mogelijk om deze events te meten als doel (event tracking). Maak je gebruik van een contactformulier waarbij de bedankt-tekst wordt getoond van Javascript? Stel dan het doel in met een event. Met events is het ook mogelijk om bijvoorbeeld het aantal foutmeldingen te meten die bezoekers in de check-out van je webshop zien.

Heb je vragen over het instellen van doelen in Google Analytics of als je aanvullingen hebt, geef dan je reactie in de comments?

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 7.6/10 (41 beoordelingen)
Doelen instellen in Google Analytics, 7.6 out of 10 based on 41 ratings