Webshops
Door Michel Tel in Webshops

Conversies meten op de betaalpagina via Shop2market

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 9.9/10 (7 beoordelingen)

Shop2marketDe bedankpagina van de webshop wordt vaak gebruikt voor het meten van verkopen. Op de bedankpagina van de webshop wordt dan een stukje code geplaatst die het aantal verkopen en de waarde van deze verkopen bijhoudt. Naast de conversiepixel van Google Analytics en Adwords wordt deze bedankpagina ook gebruikt door affiliate-, en displaynetwerken om te meten of er een geldige verkoop heeft plaatsgevonden.

Het goed meten van de conversies via de bedankpagina van je webshop is cruciaal voor het succes van een affiliate programma en biedt webshopeigenaren inzicht in de het succes van een affiliate campagne.

Maak je gebruik van Shop2market dan wordt er standaard een conversiescript geplaatst op de bedankpagina van je webshop. Shop2market meet dan het aantal verkopen via adverteerders, zoals affiliate netwerken en prijsvergelijkers, en verzorgd de ontdubbeling.

Alle conversie meten via de bedankpagina van de webshop

Helaas komt het vaak voor dat deze bedankpagina maar een deel van de conversies meet. Dat komt, omdat de bezoekers na de betaling zelf moet kiezen om terug naar de webwinkel te gaan terwijl de aankoop al is gedaan. Veel bezoekers van je webshop doen dat niet of beëindigen direct na de betaling de sessie.

Als bezoekers niet doorklikken, belanden ze in dit geval niet op de bedankpagina en de verkoop wordt dus niet gemeten. Hierdoor lijken de online campagnes minder rendabel dan ze in werkelijkheid zijn.

Voor veel webshopeigenaren importeert Shop2market de netto orders vanuit de backoffice systemen, zoals Magento. Naast het inzicht in de retouren en annuleringen gebruikt Shop2market deze gegevens om de orders automatisch te keuren bij de verschillende affiliatenetwerken. Door die import zien zij de verschillen tussen het daadwerkelijke aantal geplaatste bestellingen en de gemeten orders via de bedankpagina van de webshop.

Doelen in Google Analytics

Veel van de bestellingen zijn vaak ook niet gemeten en zichtbaar in Google Analytics, daarom is het belangrijk om het aantal bestellingen te vergelijken met het échte aantal verkopen (zonder retouren e.d.). Bij sommige shops is het verschil tussen het aantal echte verkopen en het aantal gemeten orders via de bedankpagina zelfs meer dan 10%.

Meetpixel op de betaalpagina

Om dit verschil te verkleinen heeft Shop2market sinds kort een meetpixel (stukje code) die op de betaalpagina wordt geplaatst. De betaalpagina is de pagina van de paymentprovider. De eerste implementaties met twee paymentproviders zijn succesvol verlopen! Met de betaalpixel op deze pagina kunnen deze – voorheen niet gemeten – orders direct met het click_id worden doorgegeven aan de affiliate netwerken.

Conclusie

Voor webshops die actief gebruik maken van Shop2market is dit een goede aanvulling. Een hele mooie ontwikkeling, waardoor data nog inzichtelijker wordt gemaakt en er minder verschil is tussen de data in Google Analytics en het aantal daadwerkelijk verkocht producten. Het niet exact meten van de verkopen zorgt toch vaak voor frustraties en onduidelijkheden.

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 9.9/10 (7 beoordelingen)
Conversies meten op de betaalpagina via Shop2market, 9.9 out of 10 based on 7 ratings