Internet Marketing
Door Michel Tel in Internet Marketing

Canonical tags: wat is het en wat kun je er mee?

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 8.8/10 (10 beoordelingen)

Heb je duplicated content binnen je webshop? Voorkom duplicated content binnen je webshop, want Google wordt niet heel erg blij van duplicated content. Als een pagina binnen je webshop niet goed scoort binnen de zoekresultaten van Google kijk dan eens, hoe je webshop omgaat met dubbele content op verschillende pagina’s. Zorg er in ieder geval voor dat pagina’s met dubbele content niet worden geïndexeerd door Google. Een canonical tag is een van de oplossingen die je kan helpen om duplicated content binnen je webshop te voorkomen.

De woorden ‘canonical tag’ zeggen je vast wel iets? Maar weet je ook wat een canonical tag is? Of beter, weet je ook waarvoor je een canonical tag gebruikt? Een canonical tag is een stukje html-code dat er voor zorgt dat pagina’s met duplicated content binnen je webshop niet door Google worden geïndexeerd. Met een canonical tag geef je bij Google en ander zoekmachines aan wat de voorkeurspagina is, wanneer er verschillende url’s zijn met dezelfde content.

Canonical tag html

Let op: plaatst de canonical tag altijd in de <head> van de pagina’s binnen je webshop!

Duplicated content binnen webshops

Werk je bijvoorbeeld met een sorteerfunctie binnen je webshop, dan heb je meestal verschillende pagina’s met dezelfde content. Ook wanneer je dynamische url’s genereert met behulp van een filters binnen je webshop heb grote kans op duplicated content.

In de webshop van Brandos zorgt de sorteerfunctie voor pagina’s met gelijke content en verschillende url’s.

Webshop Brandos

In de webshop van Brandos kun je sorteren op de populariteit van schoenen. Als je sorteert op populaire schoenen krijg je de volgende url:

http://www.brandos.nl/herenschoenen/c127/pagesize/99/sort/popular

Als je vervolgens dezelfde schoenen sorteert op aflopende prijs krijg je de volgende url:

http://www.brandos.nl/herenschoenen/c127/pagesize/99/sort/pricedesc

We zien hier 2 verschillende urls met identieke inhoud op de pagina’s. Doordat deze pagina’s gelijke content bevatten, zal Google één pagina opnemen in de zoekresultaten. Google bepaalt zelf welke pagina. Om te voorkomen dat niet de juiste pagina wordt opgenomen, is het slim om met een canonical tag de voorkeurspagina in te stellen.

Voor de herenschoenen van Brandos is dit gedaan door een canonical tag in te stellen met de voorkeurspagina: http://www.brandos.nl/herenschoenen/c127

Canonical tag Brandos

Binnen je webshop kun je gebruik maken van meerdere canonical tags. Canonical tags overschrijven elkaar altijd. Als op pagina A een canonical tag wordt geplaatst naar pagina B en op pagina B staat een canonical tag naar pagina C dan wordt pagina C gezien als de voorkeurspagina voor pagina A en B.

Canonical tags en filters

Met een goede structuur van je webshop kun je al voor een groot gedeelte duplicated content binnen je webshop voorkomen. Denk bij de ontwikkeling van een nieuwe webshop goed na over de informatiestructuur en probeer om pagina’s met duplicated content te vermijden.

Soms ontkom je er niet aan, dat je binnen grote webshops via verschillende klikpaden uitkomt bij dezelfde content. Producten kunnen bijvoorbeeld zijn geplaatst in meerdere categorieën.

Meestal is het niet wenselijk om vanuit de gebruiksvriendelijkheid gebruik te maken van een 301-redirect. Maak je gebruik van 301-redirects binnen je webshop om duplicated content te voorkomen dan zal een van de urls niet meer bestaan, waardoor klikpaden en structuur binnen urls wordt verbroken. In dit geval biedt een canonical tag dé oplossing.

Maak je gebruik van filtering binnen je webshop, dan zorgen dynamische url’s vaak voor duplicated content. Een goed voorbeeld zijn de pagina’s binnen de webshop van Ziengs.nl.

Ziengs webshop
Als je filtert binnen de categorie ‘heren schoenen’ dan worden dynamische urls getoond met sessie ID’s: 

http://www.ziengs.nl/herenschoenen/sneakers?price=1%2C100
http://www.ziengs.nl/herenschoenen/sneakers?zie_merk=166

De urls leiden naar verschillende pagina’s met gelijke content. Wanneer we de broncode bekijken van deze pagina’s. dan zien we dat op deze pagina’s op de juiste manier een canonical is toegevoegd. In dit geval wordt de pagina http://www.ziengs.nl/herenschoenen/sneakers gezien als de voorkeurspagina door Google.

Ziengs canonical tag

Canonical tags gebruiken

Sommige SEO specialisten gebruik de canonical tag als een standaard oplossing om duplicated content te voorkomen en denken niet meer na over de informatie structuur binnen een webshop.

Ik zie een canonical tag vooral als het laatst redmiddel om duplicated content binnen je webshop te voorkomen. Ik maak vaak gebruik van de volgende stappen om pagina’s met duplicated content te voorkomen:

  • Goede en gebruiksvriendelijke webshopstructuur
  • Pagina’s met dezelfde content uitsluiten van indexatie met robots.txt en Meta robots tag
  • Het gebruik van het rel=”nofollow” element
  • Permanente 301 redirect (zowel bezoekers als zoekmachines worden permanent doorverwezen)
  • Canonical tag (als de voorgaande verbeterpunten niet toepasbaar zijn!)

Welke oplossing het meest efficiënt is, hangt af van de pagina’s, de hoeveelheid content, de structuur van je webshop en uiteindelijk het doel.

Canonical tag of 301-redirect?

Uiteraard kun je gebruik maken van een 301-redirect om duplicated content te vermijden, maar in sommige gevallen is het toch beter en eenvoudiger om een canonical tag te plaatsen. In de praktijk gebruik ik alleen een 301 redirect als permanente oplossing. Wanneer een pagina binnen een webshop bijvoorbeeld een andere url heeft gekregen of wanneer een webshop een nieuwe domeinnaam krijgt.

Een van de grote nadelen van het gebruik van 301-redirects is dat pagina’s langzamer laden. Er wordt meerdere keren een request gestuurd naar de server, doordat pagina’s worden omgeleid. Google hecht veel waarde aan de laadsnelheid van de pagina’s binnen je webshop en zal langzame pagina’s minder goed beoordelen.

Tevens werkt een 301-redirect niet voor printvriendelijke pagina’s. Maak je ook gebruik van tags binnen je webshop om interne bannercampagnes te meten dan is het eenvoudiger om gebruik te maken van canonical tags.

Het grote voordeel van een canonical tag ten op zichte van een 301-redirect is dat de canonical tag direct in de html-code kan worden geplaatst. Heb je geen technische achtergrond dan is dit toch een stuk simpeler dan het plaatsen van 301-redirects in het .htacces-bestand op de server. De canonical tag heeft ook als voordeel dat deze tag door alle zoekmachines, zoals Google, Yahoo en Bing op delfde manier wordt gelezen en verwerkt.

Canonical tags in Magento

Heb je een Magento webshop? Maak gebruik van de Magento extensie van Yoast om met canonical tags duplicated content te voorkomen. Deze krachtige extensie helpt je om duplicated content binnen bijvoorbeeld filters te voorkomen.

Conclusie

De canonical tag is een krachtig middel om duplicated content te voorkomen en wordt opgenomen door alle zoekmachines. De canonical tag wint daarom steeds meer aan populariteit en wordt steeds vaker gebruikt binnen webshops. Het belangrijkste blijft, vraag jezelf af welke oplossing het beste bij welk probleem past en welke oplossing op korte en lange termijn het beste resultaat oplevert.

 

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 8.8/10 (10 beoordelingen)
Canonical tags: wat is het en wat kun je er mee?, 8.8 out of 10 based on 10 ratings