Google Analytics
Door Michel Tel in Google Analytics, Webshops

Bezoekers via Social media meten in Google Analytics

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 10.0/10 (6 beoordelingen)

Geavanceerd segment Google AnalyticsHet wordt steeds eenvoudiger om via social media producten met elkaar te delen. De meeste webshops bieden inmiddels al de mogelijkheid om producten of interessante dagaanbiedingen te delen met vrienden via bijvoorbeeld Twitter, Facebook en StumbleUpon.

Deel interessante producten eenvoudig via social media met vrienden, volgers en fans. Het delen van producten via social media zorgt er voor dat meer bezoekers een webshop bezoeken via verwijzende websites (‘referrals’ genoemd in Google Analytics). De belangrijkste referrals voor onze webshops zijn twitter.com, en facebook.com.

Wil je weten hoeveel bezoekers een webshop bezoeken via Twitter of via Facebook? Wil je meer inzicht in hoeveel procent van de bezoekers je webshop op dit moment binnen komt via social media?

Uiteraard is het mogelijk om handmatig alle referrals bij langs te gaan en het aantal bezoekers en percentages bij elkaar op te tellen. Er is een eenvoudiger manier: filter het aantal bezoekers in Google Analytics via een geavanceerde segmentatie. Met een ‘geavanceerd segment’ filter je eenvoudig verkeer per social media website.

Bezoekers via social media websites behoren tot de ‘overige’ groep (2,09%).
Bezoekers in Google Analytics

Google Analytics laat standaard zien hoeveel procent van de bezoekers je webshop bezoekt via Adwords, de organische zoekresultaten en hoeveel procent je webshop direct bezoekt. We missen alleen het aantal bezoekers dat een webshop bezoekt via social media. Daar brengen we verandering in. In het onderstaande stappenplan leg ik uit hoe je een geavanceerd segment instelt.

Stappenplan geavanceerd segment

1. Je maakt eenvoudig een nieuw geavanceerd segment aan binnen het tabblad ‘verkeersbronnen’.

Overzicht van verkeersbronnen - Google Analytics
Google Analytics Geavanceerd segment

2. Binnen dit segment stel je de filtering in voor elke social media bron. Vul de filtering aan met relevante social media websites.

Bron segment Google Analytics

3. Stel de voorwaarden in op ‘bevat’ en stel de verschillende waardes in. In dit voorbeeld heb ik een filter ingesteld voor alle urls die de woorden ‘twitter’, ‘facebook’, ‘linkedin’ en ‘flickr’ bevatten.

Social media bronnen

4. Geef het segment een naam, bijvoorbeeld ‘Sociaal media’. Test het segemtn en zie gelijk of referrals ook daadwerkelijk gemeten worden.

Testen geavanceerd segment Google Analytics

We hebben met succes een geavanceerd segment aangemaakt. Vervolgens ebruiken we dit segment om eenvoudig data binnen Google Analytics te filteren en te vergelijken. Selecteer het aangepaste segment ‘Sociaal media’ en bekijk hoeveel bezoekers je webshop bezoeken via social media referrals.

Segment Google Analytics social media

Bekijk eenvoudig wat de gemiddelde waarde per bezoeker is via een campagne in Facebook. Of hoeveel omzet het plaatsen van links via Twitter opleverd.

ecommerce social media segment

Met een geavanceerd segment in Google Analytics heb je direct inzicht in al het verkeer via social media. Heb je aanvullingen op het instellen van een segment voor sociale media of heb je een andere interessant segment dat je wil delen?

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 10.0/10 (6 beoordelingen)
Bezoekers via Social media meten in Google Analytics, 10.0 out of 10 based on 6 ratings