Google Analytics
Door Michel Tel in Google Analytics

Bezoekers per uur meten in Google Analytics

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 5.9/10 (24 beoordelingen)

Heb je een webwinkel? Dan wil je actieproducten en populaire producten onder de aandacht brengen bij zo veel mogelijk bezoekers. Hoe? Je plaatst actieproducten op een opvallende plek binnen de webshop op momenten dat het druk is in je webwinkel (‘s avonds, vrijdagmiddag of zaterdag).

Grote webwinkels zoals, de Bijenkorf en V&D weten vaak exact op welk tijdstip er gemiddeld de meest bezoekers in de webwinkels aanwezig zijn. Ze kunnen hier met acties, demo-producten en de indeling van pagina’s (banners e.d.) vrij snel op inspelen.

Weet jij op welke tijden de meeste bezoekers in je webshop zijn? Weet je dit niet dan biedt Google Analytics je gelukkig de mogelijkheid om het aantal bezoekers per uur te bekijken. Als je weet op welk tijdstip de meeste bezoekers in je webshop zijn, kun je hier slim op in spelen met bijvoorbeeld tijdelijke acties of een gerichte nieuwsbrief.

Hoe meet je het aantal bezoekers per uur in Google Analytics?

Standaard biedt Google Analytics de mogelijkheid om het aantal bezoekers per uur te meten. Je ziet gelijk op welke tijdstippen de meeste bezoekers binnen komen in de webshop of op welke tijdstippen er nauwelijks verkeer is.

Bekijk het aantal bezoekers per uur via het tabblad ‘bezoekers’, ‘bezoekerstrends’ en ‘bezoeken’. Je ziet nu het aantal bezoekers over een bepaalde periode. Vervolgens zet je de weergave van de grafiek op ‘per uur’.

Bezoekers per uur in Google Analytics

Bezoekers per uur grafiek

Doordat je weet op welke tijdstippen de meeste bezoekers in je webshop zijn, kun je hier handig op inspelen met tijdelijke acties, ook kun je de Adwords campagne hier op aanpassen en er uiteindelijk voor zorgen dat er nóg meer bezoekers naar je webshop komen.

Bezoekers per uur meten

Pas je Adwords campagne aan, laat advertenties op bepaalde tijden van de dag wel of niet weergeven. Google Adwords biedt hiervoor de functie: Awords advertentieplanning. Met advertentieplanning in Adwords kun je aangeven op welke uren of dagen van de week de Adwords-advertenties worden weergegeven.

Advertentieplaning Google Adwords

Op welk tijdstip worden de meeste producten verkocht in de webshop?

Je weet nu op welke tijden de meeste bezoekers in je webshop komen, maar uiteindelijk wil je ook weten op welke tijden de meest bezoekers een product kopen in je webshop. Kortom, op welke momenten is de conversie in je webshop het hoogst.

Aantal bestellingen meten in Google Analytics

Om te weten op welk tijdstip(pen) de meeste producten verkocht worden, gaan we in Google Analytics een aangepaste rapportage maken. Google Analytics biedt met een standaard rapport niet de mogelijkheid om deze data te bekijken.

Geavanceerd rapport Google Analytics

In bovenstaande webshop worden de meeste producten verkocht rond het middaguur en in de avonduren. Zodra je weet op welke tijdstippen de meeste bezoekers in de webshop zijn en op welke tijdstippen de meeste producten verkocht worden, kun je hier makkelijk op inspelen door:

  • Producten extra te laten opvallen binnen de webshop op bepaalde tijden.
  • Een gerichte nieuwsbrief te versturen met een kortingscode.
  • De bereikbaarheid van de klantenservice te verruimen, bijvoorbeeld tot 21.00 uur.
  • Advertenties in Google Adwords te tonen.
  • Tijdelijke actieproducten aan te bieden op belangrijke pagina’s.
  • Tijdelijk producten aan te bieden met een hoge korting.
  • Tijdelijk de verzendkosten te verlagen of verzending gratis te maken.

Bekijk je statistieken eens in Google Analytics dan kom je vaak tot verrassende ontdekkingen. Hoeveel bezoekers heeft jouw website per uur? Verkoop je ‘s ochtends de meeste producten of ‘s avonds én wordt het tijd om ook ‘s avonds telefonisch bereikbaar te zijn?

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 5.9/10 (24 beoordelingen)
Bezoekers per uur meten in Google Analytics, 5.9 out of 10 based on 24 ratings