Webshops
Door Michel Tel in Webshops

Attributen & attributensets instellen voor je Magento Webwinkel?

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 7.7/10 (31 beoordelingen)

Als je start met het bouwen van een Magento webshop word je meestal verteld dat attributen en attributensets belangrijke onderdelen zijn van je Magento webshop. Dat klopt, het zijn de bouwstenen van je webshop. Essentieel voor elke succesvolle webshop! Soms zorgen de woorden attributen en attributensets voor verwarring. Wat kun je ermee? Wat is het verschil? Wil je een groeiende webwinkel starten, zorg dan dat de attributen en de attributensets op de juiste manier zijn opgezet en ingevuld.

In dit artikel ga ik je vertellen wat het verschil is tussen attributen en attributensets, laat ik je zien welke verschillende attributen er zijn en op welke manier je attributensets gebruikt binnen je Magento webshop.

Wat is het verschil tussen attributen en attributensets?

Meerdere attributen vormen samen een attributenset. Een attributenset is een groep attributen die gekoppeld is aan een type/soort product. Elke type product heeft een eigen attributenset. Een attributenset is een groepje attributen. Een webwinkel kan verschillende attributensets bevatten.

Heb je een webshop voor herenkleding en verkoop je zowel schoenen als spijkerbroeken? Dan hebben de herenschoenen en de spijkerbroeken logischerwijs verschillende attributensets.

In de webshop van Zalando heeft elke schoen een aantal attributen.

Attributen herenschoenen

Een attribuut is een kenmerk van een product. Als we kijken naar de herenschoenen dan zijn de kenmerken, maat, kleur of merk verschillende attributen. Dit zijn de meest gangbare kenmerken als we een herenschoen bekijken, maar ook het type zool, de dikte van de zool, het profiel van de zool en kleur van de veters zijn verschillende attributen.

Attributen samenvoegen in een attributenset

Voor een heren spijkerbroek zijn de volgende kenmerken, attributen in Magento: maat, lengte, kleur, type washing, aantal zakken en soort sluiting (rits of knoop). Zoals je ziet heeft elk type product andere attributen. Deze attributen worden in Magento samengevoegd in attributensets. Je kunt zelf eenvoudig de attributen samenvoegen in de adminpanel van Magento.

Sommige producten hebben dezelfde attributen, zoals merken of kleuren. Deze attributen kun je handmatig toevoegen aan verschillende attributensets. Een product wordt in Magento vervolgens weer gekoppeld aan attributenset. Je kunt een product slecht een keer koppelen aan een attributenset.

Hoe bepaal ik de attributen in Magento?

Voordat je begint met het aanmaken van attributen in Magento is het slim om de attributen eerst uit te schrijven op papier of overzichtelijk te plaatsen in een excel-document. Dit bespaart je uiteindelijk heel veel werk (en tijd). Als je de attributen gaat verzamelen, probeer je dan te verplaatsen in de bezoekers van je webshop. Wat zijn belangrijke kenmerken van een product voor de bezoeker van je webshop? Op welke eigenschappen willen ze kunnen filteren?

Tip! Kijk ook eens bij andere webshops welke eigenschappen van een product zij tonen.

Het lijstje met attributen ziet er ongeveer zo uit:

  • merk
  • kleur
  • materiaal
  • lengte
  • breedte
  • artikelnummer
  • maat

Als je het lijstje compleet hebt, raad ik je aan om de attributen aan te maken in Magento. Verderop in dit artikel leg ik je uit hoe je de attributen aanmaakt.

Inzicht krijgen in meest belangrijke attributen

Om te weten wat belangrijke kenmerken zijn van een product kun je ook gebruik maken van de Adwords Keyword Tool. Deze tool geeft je inzicht in het zoekgedrag van bezoekers in Google. Je ziet gelijk of er veel wordt gezocht in Google op jouw producten in combinatie met een eigenschap, zoals een merk of een kleur. Wordt er bijvoorbeeld veel gezocht op ‘spijkerbroek maat L’ of ‘zwarte spijkerbroek’.

Vervolgens bepaal je de opties voor de attributen. Welke kleuren of maten ga je koppelen aan de attributen in Magento? Deze opties kun je later gebruiken als filtering binnen je webshop.

Bijenkorf.nl maakt het bezoekers makkelijk door te filteren op o.a. merk en type broek.

Filtering van attributen

Als je de lijst met attributen compleet hebt, voeg je ze per producttype samen in een attributenset. Heb je bijvoorbeeld een webshop voor gereedschap dan heb je uiteindelijk verschillende attributensets voor hamers, zagen, kwasten, beitels en schuurmachines.

Hoe werken attributen binnen Magento?

Elke attributenset in Magento heeft een aantal standaard attributen. Dit zijn attributen die voor bijna elk product gelden, zoals een artikelnummer en de prijs. Binnen Magento kun je heel eenvoudig attributen toevoegen aan een attributenset of verwijderen. Ook kun je attributen verplicht maken om in te vullen voor producten binnen Magento. Zo voorkom je dat er producten getoond worden waar bijvoorbeeld geen maat bijstaat of dat producten niet getoond worden in de filtering.

Je kunt altijd later nieuwe attributen toevoegen aan een attributenset. Ook kun je eenvoudig de attributen van meerdere producten aanpassen (updaten).

De attributen vormen de basis voor de filtering binnen een webshop. Je kunt per attribuut instellen of een bezoeker van je webshop hier op kan filteren. Gebruik niet te veel attributen als filtering. Het is belangrijk dat je alleen de attributen instelt als filters die ook écht belangrijk zijn voor de bezoeker. Er zijn maar weinig bezoekers die een spijkerbroek zoeken op basis van de kleur van de stiksels. Hou het overzichtelijk!

Op de productdetailpagina worden de eigenschappen getoond van een spijkerbroek.

Attributen als producteigenschappen

Je kunt er ook voor kiezen om de attributen te tonen op de productdetailpagina in een lijst met eigenschappen. Zo ziet een bezoeker gelijk wat de eigenschappen van een product zijn. Let er hierbij wel op dat niet elk Magento thema de lijsten met producteigenschappen standaard toont.

De voordelen van attributen binnen Magento?

Het voordeel van attributen is dat je ze terug kunt laten komen als filtering binnen je webshop. Met de filtering kan een bezoeker snel en overzichtelijk door je webshop navigeren. Je kiest zelf welke attributen je als filter instelt en welke belangrijk zijn voor je bezoekers. Met attributen kun je producten groeperen en zorg je voor overzicht binnen je webshop.

Als webshopeigenaar zelf binnen Magento attributen kunt toevoegen, zonder technische kennis.

Tip: Wil je een attribuut instellen als filtering let er dan wel op dat het veld ‘catalog input type’ wel staat ingesteld op ‘dropdown’, ‘prijs’ of ‘multiselect’ en selecteer bij het instellen van het attribuut voor ‘use in layered navigation’.

Hoe stel ik de attributen in?

Tot zover de theorie van de attributen en de attributensets. In het onderstaande voorbeeld laat ik je zien, hoe je in enkele simpele stappen een attribuut aanmaakt en deze koppelt aan een product in je webshop.

1. Log in op de Magento admin
2. Ga naar catalogus > attributen > beheer attributen

Attribuut toevoegen
3. Klik rechts op ‘nieuw attrubuut’ toevoegen.
4. Vervolgens heb je een overzichtelijk met alle eigenschappen van een attribuut. Geef het attribuut een herkenbare omschrijving, bijvoorbeeld spijkerbroek_kleur of spijkerbroek_maat.
5. Het is belangrijk dat je aangeeft voor welke soort producten (simpele producten, gegroepeerde producten, configurabele producten) de attribuut van toepassing is. Selecteer ‘toepassen op’.

Attributen Magento toepassen

6. Wil je het attribuut ook zichtbaar maken bij de specificaties van een product? Kies dan bij  ‘gebruik in productlijsten’ voor ja.
7. Als je het veld ‘catalog input type’ hebt ingesteld op dropdown of multiselect kun je de verschillende waardes toevoegen, bijvoorbeeld de kleuren of de maten. Selecteer het tabblad ‘beheer label / opties’. Voeg hier de opties toe.
8. Stel hier ook de naam in van de attribuut. Deze naam is zichtbaar in bijvoorbeeld de filtering.

Vervolgens kun je het attribuut toevoegen aan een attributenset (simpel, door te slepen). Als je een nieuw product toevoegt, koppel je het product aan een attributenset.

Attributensets selecteren

Conclusie

Regelmatig zie ik dat er geen of nauwelijks tijd wordt besteed aan het uitschrijven en het toevoegen van de attributen in Magento, waardoor de gebruikerservaring en de informatie in de webshop niet optimaal is. Hierdoor blijven er veel verkoopkansen liggen. De attributen en attributensets zijn de essentie van een succesvolle Magento webshop.

Mijn advies: denk vanuit je bezoekers bij het aanmaken van de attributen. Besteed je bij de bouw van je webwinkel veel aandacht aan het opzetten van attributen en attributensets dan heb je er later veel plezier van en kun je de webshop optimaal inrichten. Je kunt beter te veel attributen toevoegen dan te weinig.

p.s. Succes met het inrichten van je Magento webshop!

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 7.7/10 (31 beoordelingen)
Attributen & attributensets instellen voor je Magento Webwinkel?, 7.7 out of 10 based on 31 ratings