Internet Marketing
Door Michel Tel in Internet Marketing

Inkomende links naar je webshop? Let op de anchor teksten!

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 10.0/10 (9 beoordelingen)

SeomozVeel inkomende links van een hoge kwaliteit zijn belangrijk voor de autoriteit van je webshop. Dit betekent dat het belangrijk is dat veel blogs, webshops en websites (op de juiste manier) linken naar jouw webshop. Deze inkomende links helpen je bij het verkrijgen van hoge posities binnen de niet betaalde zoekresultaten van Google. Als je al gestart bent of binnenkort gaat starten met een linkbuilding traject is het belangrijk dat je weet wat de anchor tekst van een link is en waarom deze tekst zo belangrijk is voor Google.

Wat is een anchor tekst?

De anchor tekst van een link is de tekst die zichtbaar is als link (in de meeste gevallen de blauwe en onderstreepte tekst). Dit zijn de klikbare woorden op een pagina in je webshop. Het is belangrijk dat deze woorden de bezoeker vertellen waar een pagina over gaat, waar naartoe wordt gelinkt. Kortom, vertel de bezoekers en Google wat het onderwerp van de pagina is. Hou hier altijd rekening mee als je een link plaatst op een andere website.

Noteer van te voren welke woorden je wilt plaatsen als anchor tekst. Schrijf de belangrijkste zoektermen en synoniemen van een pagina op en zorg dat je deze zoektermen verwerkt in de inkomende links. Heb je een inkomende links met ‘slechte’ zoektermen als anchor tekst neem dan contact op met de beheerder van de website en vraag of dit kan worden aangepast.

Om er achter te komen welke anchor tekst de verschillende inkomende links bevatten, maak je gebruik van een tool van SEOmoz ‘Open Site Explorer’ om inkomende links te achterhalen. Deze tool is sowieso een aanrader als je meer inzicht wil in het aantal inkomende links.

De inkomende links van de webshop Label13.nl

De webshop Label13.nl is een webshop voor stoere en trendy kleding voor vrouwen. In Open Site Exporer is te zien dat deze webshop twee inkomende links heeft met verschillende anchor teksten. Het minpunt: deze teksten zeggen uiteindelijk niks over de producten in de webshop.

Uit een korte analyse blijkt dat bij veel webshops nauwelijk is nagedacht over de anchor tekst van inkomende links. De meerderheid van de inkomende links heeft merk of bedrijfgerelateerde zoektermen als anchor tekst. Het is beter om een beschrijvende anchor tekst te gebruiken. Welke producten vind je in de webshop? Wat maakt jouw producten speciaal?

In het bovenstaande voorbeeld zie je een artikel op een weblog over mode. In het artikel wordt gelinkt naar de webshop van Label13. Deze link is niet heel erg sterk, want de anchortekst is deze niet beschrijvend. Een betere anchortekst is bijvoorbeeld ‘stoere en uitdagende kleding’. Deze woorden vertellen een bezoeker wat de hij kan verwachten in de webshop.

Anchor teksten gebruiken voor SEO

De anchor teksten van inkomende links vertellen Google wat het onderwerp is van een webshop of een pagina. Als deze anchor teksten bij verschillende inkomende links overeenkomen, is de kans groter dat jouw webshop hoog gaat scoren in Google voor deze zoektermen. Uiteraard is het ook belangrijk voor bezoekers dat de anchor tekst van een link overeenkomt met het onderwerp van een pagina en het verwachtingspatroon van een bezoeker.

Mijn advies is om in de anchor teksten ook synoniemen te noemen en niet alle anchor teksten van de inkomende links gelijk te hebben. Zorg voor diversiteit.

Ga stap voor stap de inkomende links van je webshop bij langs en vraag aan de eigenaren van de website of webshop die naar jouw webshop linken om de anchor teksten aan te passen. Start je een linkbuildingtraject? Zorg dan dat je van te voren alle anchorteksten hebt uitgeschreven. Dit is beter dan achteraf alle anchor teksten aan te passen.

Afbeeldingen gebruiken als link naar je webshop

Afbeeldingen hebben geen anchor tekst. Als je een afbeelding gebruikt als link naar je webshop zorg dan dat de alt-tekst van de afbeelding geoptimaliseerd is en meer verteld over de webshop.

Daarnaast hecht Google veel waarde aan de tekst die om de afbeelding heen staan. Het is belangrijk dat deze tekst overeenkomt met het onderwerp van de pagina waar naartoe wordt gelinkt. Dit betekent dus dat relevantie heel belangrijk is voor Google.
Door gebruik te maken van beschrijvende alt-teksten wordt de gebruiksvriendelijkheid van de links ook verbetert. De alt-teksten worden namelijk ook gelezen door screenreaders voor visueel gehandicapten.

De Anchor tekst van interne links

Naast de anchor tekst voor inkomende links is ook de anchor tekst van links binnen je webshop erg belangrijk voor Google. Google scant de links binnen je webshop en Google leest aan de hand van de anchor tekst waar een pagina over gaat. Door deze teksten te optimaliseren en te voorzien van de juiste zoektermen help je Google een handje bij het indexeren en herkennen van de pagina’s.

Interne links

Conclusie

Al met al zijn de juiste en beschrijvende anchor teksten erg belangrijk voor inkomende en interne links. Controleer regelmatig of de inkomende links van je webshop goede anchor teksten hebben. De inkomende links en de anchor teksten zijn belangrijk voor de positie van je webshop in Google.

Wistia

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 10.0/10 (9 beoordelingen)
Inkomende links naar je webshop? Let op de anchor teksten!, 10.0 out of 10 based on 9 ratings