Adwords
Door Michel Tel in Adwords

8 waardevolle tips om de Adwords CTR te verhogen

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 7.1/10 (30 beoordelingen)

Voor veel webwinkels is Google Adwords een belangrijke bron van bezoekers en zorgen de advertenties in Google voor veel omzet. Het doel van een Adwords campagne is om zo veel mogelijk relevante bezoekers in je webshop te ontvangen voor lage klikkosten. Een hoge klikfrequentie is een belangrijke factor voor een succesvolle Adwords campagne. Naast de CTR van zoekwoorden toont Google ook de CTR van advertenties in Adwords.

De klikfrequentie (CTR) van een advertentie in Adwords geeft de verhouding aan tussen het aantal vertoningen van een advertentie en het aantal keren dat een bezoekers op de advertentie heeft geklikt.

Is de advertentie relevant en nuttig voor de bezoeker dan zal de CTR van de advertentie stijgen. De CTR is het aantal vertoningen van een advertentie gedeeld door het aantal klikken. Een hoge CTR draagt ook bij aan een hogere kwaliteitsscore van de zoektermen. Een hoge kwaliteitsscore is uiteindelijk van invloed op een verlaging van de klikkosten en een stijging van de posities in Google Adwords.

In verschillende testen die ik heb gedaan in Google Adwords, blijkt dat een hogere positie in Adwords zorgt voor meer klikken en meer bezoekers in een webshop.

Het is belangrijk om extra aandacht te besteden aan het verhogen van de CTR. Naast het gebruik van de juiste zoektermen binnen de campagnes geef ik je in dit artikel een aantal tips om de klikfrequentie van advertenties te verhogen. Ik vertel je hoe je jouw advertenties laat opvallen. Door de advertenties meer te laten opvallen, is de kans groter dat bezoekers op jouw advertenties klikken.

1. Advertentie-extensies toevoegen aan de campagnes

Door extensies toe te voegen aan de advertenties vallen de advertenties meer op én nemen de advertenties meer ruimte in. Door extensies te gebruiken, voeg je extra informatie toe aan de advertenties in Google Adwords.

Met de advertentie-extensies is het mogelijk om pagina’s binnen je webshop extra te promoten (sitelinks) of de locatie en contactgegevens van fysieke vestigingen weer te geven. Het toevoegen van de advertentie-extensies is gratis, maar je betaalt wel voor elke klik op bijvoorbeeld een sitelink.

Hardloopschoenen advertentie

De webshop All4running.nl gebruikt sitelinks naar pagina’s met hardloopschoenen voor beginners en gevorderden. 

Er zijn een aantal verschillende type advertentie-extensies:

  • locaties-extensies
  • oproepextensies
  • sociale extensies
  • productextensies
  • verkopersbeoordelingen
  • ad sitelinks

Een advertentie-extensie voeg je in Google Adwords toe op campagneniveau.

Opticiens advertentie Adwords

In de advertentie van Specsavers.nl wordt het adres van de regionale opticien getoond. 

2. Verwijder prijzen en voeg kortingen toe

Prijzen in advertenties herinneren bezoekers eraan dat ze geld gaan uitgeven. Het tonen van prijzen in advertenties kan ervoor zorgen dat minder bezoekers op je advertenties klikken. Niemand wordt er graag aan herinnerd dat ze geld gaan uitgeven in een van de volgende stappen. Door prijzen uit de advertenties te verwijderen zal de CTR van de advertenties stijgen.

Herenschoenen korting advertentie

De webshop Intreza.nl toont in de advertenties een kortingspercentage. 

Gebruik in plaats van de prijs van een product een korting. Bezoekers laten zich graag verleiden door kortingen in advertenties. Bijvoorbeeld ‘kortingen tot 40%’ of ‘50% korting op schoenen’. Bezoekers willen wél graag weten dat ze geld kunnen besparen.

Sale kinderschoenen

In de advertenties van Kleertjes.com wordt het woord korting gebruikt in combinatie met een percentage. 

Het woord ‘korting’ in combinatie met een percentage zorgt voor een verhoging van de klikfrequentie. Zorg er wel voor dat je daadwerkelijk de korting gebruikt op de landingspagina. Dit voorkomt teleurstelling en een hoog bouncepercentage.

3. Gebruik het woord ‘gratis’

Veel webshops bieden gratis advies, een gratis sample, een gratis proefpakket of de mogelijkheid om een gratis catalogus aan te vragen. Nederlanders zijn gek op gratis producten. 😉 Profiteer optimaal van het woord ‘gratis’ en gebruik het woord in de advertentieteksten. De kans is groot dat hierdoor de CTR van je advertenties gaat stijgen.

Gratis toevoegen aan advertentie

4. Zorg voor actuele advertenties

Door in te spelen op bijvoorbeeld evenementen en erkende feestdagen zorg je ervoor dat de advertenties actueel zijn en meer opvallen. Speel met de advertenties in op bijvoorbeeld Dierendag, Vaderdag, Moederdag, Sinterklaas of Valentijnsdag.

Vaderdag advertentie

De webshop Yoursuprise.nl speelt met de advertenties in op Vaderdag. 

Een advertentie die in de week voorafgaand aan Vaderdag inspeelt op deze dag heeft een hogere klikfrequentie dan algemene advertenties. Door de advertenties up-to-date te houden, stijgt de CTR van de advertenties.

Leuke zomerschoenen advertentie

Vanharen.nl promoot in de zomermaanden de zomerschoenen extra via Google Adwords. 

5. Opvallende advertentietitels

De advertentietitel is de zin die het meeste opvalt in een Google Adwords advertentie. Het is belangrijk dat je hier veel aandacht aan besteed. Laat de zoekterm van de bezoeker terug komen in de advertentietitel. Het woord word dan dik gedrukt weergegeven. Hierdoor valt de advertentie meer op en verhoogt de CTR.

Ook door een punt of een vraagteken toe te voegen aan de eerste tekstregel wordt de koptekst van de advertentie langer. De eerste tekstregel wordt dan toegevoegd aan de koptekst.

van Haren Zomersale

In de advertentie van Vanharen.nl is de tekst ‘50% korting & gratis verzending’ toegevoegd aan de koptekst. 

Een langere koptekst is alleen mogelijk als je advertentie wordt getoond bij de eerste drie advertenties van Google Adwords. Onderzoek van Google heeft aangetoond dat advertenties met een langere koptekst een hogere CTR hebben.

6. Voeg een merk toe aan de advertentie

Veel bezoekers van webshops zijn merkgericht of specifiek op zoek naar een product van een merk. Deze bezoekers gebruiken vaak een merk in een zoekopdracht. Door merken te tonen binnen de advertenties zorg je ervoor dat de advertentie meer opvalt.

Floris van Bommel advertentie

Omoda.nl gebruikt in de advertenties merknamen zoals Floris van Bommel. 

Let er wel op dat het niet altijd is toegestaan om beschermde merken te gebruiken in Adwords. Ben je een officiële reseller van het merk dan is de kans groot dat het, na toestemming van het merk, wel is toegestaan om het merk te gebruiken in de advertentie. Profiteer hier van!

7. Stel een vraag in de adverentie

Door een vraag te stellen in de advertentie lok je een reactie uit. Probeer te achterhalen welke vragen de bezoekers van je webshop hebben. Met een vraag speel je in op de behoefte of het probleem van de bezoeker. Een vraag in de advertentie zorgt voor herkenning bij de bezoeker én laat zien dat de webshop of de pagina relevant is. De bezoeker verwacht een antwoord te vinden op zijn vraag.

Droge schrale kinderhuid

Bepanthen.nl speelt in op de behoefte van ouders voor crème die geschikt is voor een beschadigde huid. 

Stel de vraag bij voorkeur in de koptekst van de advertentie, zodat de vraag nog meer opvalt en de kans groter is dat de CTR van de advertentie stijgt.

Hoe was jij kleding

Ariel speelt in de Adwords advertentie in op de behoefte om kleding goed te wassen. 

8. Maak slim gebruik van de zichtbare URL’s

De zichtbare URL is de URL die bezoekers zien in de advertentie. De zichtbare URL in Adwords geeft de bezoeker een idee van de pagina waar de bezoeker belandt als ze op de advertentie klikken. Het is wel verplicht dat de domeinnaam van de zichtbare URL overeenkomt met de bestemmingsurl. De zichbare URL bestaat uit maximaal 35 karakters, maak hier optimaal gebruik van.

Enkele voorbeelden van krachtige zichtbare URL’s:

  • voorbeeld.nl/herenschoenen
  • voorbeeld.nl/korting
  • voorbeeld.nl/ademde-schoenen
  • voorbeeld.nl/herenschoenen/sale

herenschoenen opruiming

De webshop van Omoda.nl gebruikt in zichtbare URL van de advertentie belangrijke zoektermen. 

Door een zoekterm, een belangrijke eigenschap van het product/webshop op te nemen, valt de advertentie meer op. De advertentie ontvangt meer klikken en de CTR stijgt.

Als je aanvullende tips of ideeën hebt, plaats ze dan in de reacties!

VN:F [1.9.22_1171]
Beoordeling: 7.1/10 (30 beoordelingen)
8 waardevolle tips om de Adwords CTR te verhogen, 7.1 out of 10 based on 30 ratings